Record Details

Включеність батьків в освіту дітей в умовах «Нової української школи»: комунікативний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743906/
http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/visnyk_PO/18_47_2021/social/Bulletin_18_47_Social_and_behavioral_sciences_Melnyk.pdf
10.32405/2522-9931-2021-18(47)-101-115
 
Title Включеність батьків в освіту дітей в умовах «Нової української школи»: комунікативний аспект
Parents' involvement in children's education in the context of the "New Ukrainian School": communicative aspect
 
Creator Мельник, Аліна Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
314/316 Society
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено вивченню особливостей включеності батьків в освітній процес дитини при розбудові комунікації в умовах «Нової української школи» (НУШ). Методами дослідження були бесіда, фокус‐групи, інтерв’ювання та анкетування. Особливістю вибірки є подвійна рольова позиція респондентів, які є одночасно і вчителями, і батьками дітей (зокрема дітей з особливими освітніми потребами). В умовах проведення пілотажного дослідження було встановлено, що питання поінформованості, персоналізації, вибору каналів комунікації є вагомими щодо екології включення батьків в освіту своїх дітей. Було виявлено, що посилення персоналізації у взаємодії «школа‐батьки» з питань освітнього розвитку дитини привертають увагу батьків і до загальних питань розвитку школи. Важливе значення посідає визначення та диференціація потреб батьків, що при відповідному зворотному зв’язку з боку школи стає мотиватором для включеності батьків в освітній процес дитини та ініціює націленість на досягнення спільних цілей. При цьому до спектру персоналізованих питань входить не лише особистість дитини татраєкторія її освітнього розвитку, а й приділення уваги вибору пріоритетного каналу комунікації в системі «батьки‐школа» та його відповідності параметрам оперативності. Показано, що ймовірні труднощі комунікативного процесу можуть проявлятися за двома аспектами, де перший стосується організаційних процесів, а другий – безпосередньо взаємодії із вчителями. В обох випадках неготовність до налагодження прямого, безпосереднього контакту у системі«школа-батьки» розцінюється респондентами негативно і може посилювати як ризики перевантаження учнів так і конфліктну готовність стейкхолдерів освіти. Критичність в оціночних судженнях щодо якості освітніх послуг зростає, якщо це стосується власної дитини і понижується у процесі зниження рівня персоналізації. Результати проведеного дослідження показують, що впровадження принципів «Партнерства» та «Персоналізації» несуть з собою низку труднощів як для рольової позиції батьків, так і вчителів і вимагають їх деталізації. Стверджується, що розбудова комунікативних процесів у системі «батьки‐школа» є перспективним напрямом подальших досліджень.
The article focuses on studying the peculiarities of parents' involvement in the educational process of their children through communication development in the context of the "New Ukrainian School" (NUS). The research methods included discussions, focus groups, interviews, and surveys. A distinctive feature of the sample is the dual role of the respondents, who are simultaneously teachers and parents of children (including children with special educational needs). During the pilot study, it was found that issues of awareness, personalization, and choice of communication channels are significant for the ecological inclusion of parents in their children's education. It was revealed that strengthening personalization in the "school-parents" interaction regarding the child’s educational development draws parents' attention to broader issues of school development. Identifying and differentiating parents' needs plays an important role, as appropriate feedback from the school becomes a motivator for parental involvement in the educational process and encourages a focus on achieving shared goals. The scope of personalized issues includes not only the child’s personality and their educational development trajectory but also attention to selecting a priority communication channel in the "parents-school" system and its compliance with timeliness requirements. It was shown that potential difficulties in the communicative process can manifest in two aspects: the first concerns organizational processes, and the second directly relates to interaction with teachers. In both cases, the respondents perceive an inability to establish direct contact within the "school-parents" system negatively, which can increase the risks of student overload and the likelihood of conflicts among education stakeholders. The critical nature of evaluative judgments regarding the quality of educational services rises when it concerns one's own child and decreases with lower levels of personalization. The results of the study demonstrate that implementing the principles of "Partnership" and "Personalization" brings about several challenges for both parents and teachers and requires further elaboration. It is argued that the development of communication processes in the "parents-school" system represents a promising area for future research.
 
Publisher Державний заклад вищої освіти Університет менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743906/1/Bulletin_18_47_Social_and_behavioral_sciences_Melnyk.pdf
- Мельник, Аліна Юріївна (orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770 <http://orcid.org/0000‐0002‐7386‐8770>) (2021) Parents' involvement in children's education in the context of the "New Ukrainian School": communicative aspect Вісник післядипломної освіти. «Серія «Соціальні та поведінкові науки», 18 (47). pp. 101-115. ISSN 2522‐9931
10.32405/2522-9931-2021-18(47)-101-115