Використання засобів і сервісів штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744000/
10.33407/lib.NAES.id/eprint/744000 |
|
Title |
Використання засобів і сервісів штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів
The Use of AI Tools and Services for the Professional Development of Teaching Staff |
|
Creator |
Барладим, В.М.
Бруяка, А.В. Бугаєнко, М.А. Гриб'юк, О.О. Коваленко, В.В. Мар'єнко, М.В. Осадчий, В. В. Семеріков, С.О. Тукало, С.М. Шишкіна, М.П. Яцишин, А.В. |
|
Subject |
004 Computer science and technology. Computing. Data processing
004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У препринті (аналітичні матеріали) досліджено процес використання генеративного штучного інтелекту в освіті; з’ясовано місце штучного інтелекту в професійному розвитку педагогічних кадрів; досліджено педагогічне проектування варіативних моделей комп’ютерно орієнтованих методичних систем дослідницького навчання предметів природничо-математичного циклу з використанням технологій штучного інтелекту; з’ясовано роль інстурементів зі штучним інтелектом у підготовці педагогічних кадрів; описано навчання розробці WebAR з інтегрованим машинним навчанням: методологія занурення та інтелектуальний освітній досвід; надано рекомендації щодо використання Microsoft Copilot Chat у підготовці педагогічних кадрів; досліджено проблему використання штучного інтелекту у підготовці кадрів у галузі наук про освіту; представлено досвід впровадження штучного інтелекту в процес викладання дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології навчання, управління та підтримки науково-освітніх досліджень»; охарактеризовано етичні аспекти використання штучного інтелекту в освіті. Препринт (аналітичні матеріали) можуть бути використані у процесі професійного розвитку педагогічних кадрів вчителями, викладачами, аспірантами, докторантами та науковцями, які цікавляться дослідженнями щодо впровадження засобів і сервісів штучного інтелекту в освіті. The preprint (analytical materials) examines the process of using generative artificial intelligence in education; clarifies the role of artificial intelligence in the professional development of teaching staff; explores the pedagogical design of variable models of computer-oriented methodological systems for inquiry-based learning of natural and mathematical sciences using AI technologies; identifies the role of AI tools in the training of teaching staff; describes training in WebAR development with integrated machine learning: immersion methodology and intelligent educational experience; provides recommendations for using Microsoft Copilot Chat in teacher training; investigates the issue of using AI in the preparation of education science specialists; presents the experience of implementing AI in teaching the discipline “Information and Communication Technologies for Teaching, Management, and Support of Scientific and Educational Research”; and characterizes the ethical aspects of using AI in education. The preprint (analytical materials) can be used in the professional development of teaching staff by teachers, lecturers, postgraduate students, doctoral candidates, and researchers interested in the implementation of AI tools and services in education. |
|
Publisher |
ІЦО НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744000/1/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%82%20%28%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8%29%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%96%D0%BB%20%D0%A5%D0%9E%D0%A1%D0%A8%D0%86%D0%9E.pdf
Барладим, В.М., Бруяка, А.В. (orcid.org/0009-0007-3826-2988 <http://orcid.org/0009-0007-3826-2988>), Бугаєнко, М.А., Гриб'юк, О.О. (orcid.org/0000-0003-3402-0520 <http://orcid.org/0000-0003-3402-0520>), Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>), Мар'єнко, М.В. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>), Осадчий, В. В. (orcid.org/0000-0001-5659-4774 <http://orcid.org/0000-0001-5659-4774>), Семеріков, С.О. (orcid.org/0000-0003-0789-0272 <http://orcid.org/0000-0003-0789-0272>), Тукало, С.М. (orcid.org/0000-0002-6268-1185 <http://orcid.org/0000-0002-6268-1185>), Шишкіна, М.П. (orcid.org/0000-0001-5569-2700 <http://orcid.org/0000-0001-5569-2700>) and Яцишин, А.В. (orcid.org/0000-0001-8011-5956 <http://orcid.org/0000-0001-8011-5956>) (2024) The Use of AI Tools and Services for the Professional Development of Teaching Staff . ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна. 10.33407/lib.NAES.id/eprint/744000 |
|