Record Details

Психологічна підтримка та реабілітація дітей через використання потенціалу природних екосистем та рекреаційних можливостей природно-заповідних територій

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743917/
https://ippo.dn.ua/naukova-robota/materialy-naukovo-praktychnykh-konferentsij/pidtrimka-psikhologichnogo-zdorov-ya-osobistosti-v-umovakh-vijni-mizhnarodnij-dosvid-ta-ukrajinski-realiji
 
Title Психологічна підтримка та реабілітація дітей через використання потенціалу природних екосистем та рекреаційних можливостей природно-заповідних територій
Psychological support and rehabilitation of children through the use of the potential of natural ecosystems and recreational opportunities of protected areas
 
Creator Пащенко, Олена Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті розкриваються особливості психотерапевтичного впливу Природи на людей, що постраждали від війни, які реалізуються у проєкті «Психологічна реабілітація у Природі», ініційованого і реалізованого Всеукраїнською екологічною лігою в партнерстві з Інститутом проблем виховання НАПН України, Донецьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, Інформаційно-просвітницьким центром «Екологічна варта».
Представлено результати емпіричного дослідження, що розкриває оцінку Проєкту педагогічними працівниками, які безпосередньо залучені до роботи з дітьми, що мають статус внутрішньо переміщених осіб та потребують реабілітації від стресу, спровокованого війною.
Мета статті полягає у розкритті концепції проєкту «Психологічна реабілітація у природі» як напряму роботи із дітьми, що постраждали від воєнних дій; науковому обґрунтуванні механізмів психотерапевтичних ефектів Природи та благотворного впливу Природи на психологічний стан людини, що були покладені в основу проєкту.
Для досягнення поставленої мети було визначено ряд завдань: теоретично дослідити стан вивчення проблеми психологічної реабілітації засобами Природи в науковій літературі; на основі узагальнення наукового досвіду та емпіричного дослідження обґрунтувати актуальність реалізації проєкту «Психологічна реабілітація у природі»; визначити перспективи масштабування проєкту як напряму психореабілітаційної роботи з дітьми в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.
Наукова новизна та теоретична значимість даного дослідження полягає у вивченні механізмів психологічної реабілітації дітей, що постраждали внаслідок війни, з позицій екологічного підходу.
У висновках підтверджено актуальність даного проєкту та визначено перспективи подальших досліджень в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення в Україні.
The article reveals the peculiarities of the psychotherapeutic impact of Nature on people affected by war, which are being implemented in the project “Psychological Rehabilitation in Nature”, initiated and implemented by the All-Ukrainian Ecological League in partnership with the Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Donetsk Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education, and the Information and Education Center “Ecological Guard”.
The article presents the results of an empirical study that reveals the assessment of the Project by pedagogical staff directly involved in working with children with the status of internally displaced persons and in need of rehabilitation from stress provoked by war.
The purpose of the article is to reveal the concept of the project “Psychological Rehabilitation in Nature” as a direction of work with children affected by military operations; scientific substantiation of the mechanisms of psychotherapeutic effects of Nature and the beneficial effects of Nature on the psychological state of a person, which formed the basis of the project.
To achieve this goal, a number of tasks were identified: to theoretically study the state of research on the problem of psychological rehabilitation by means of Nature in the scientific literature; to substantiate the relevance of the project “Psychological Rehabilitation in Nature” based on the generalization of scientific experience and empirical research; to determine the prospects for scaling the project as a direction of psychological rehabilitation work with children under martial law and post-war recovery.
The scientific novelty and theoretical significance of this study is to study the mechanisms of psychological rehabilitation of children affected by war from the standpoint of an ecological approach.
The conclusions confirm the relevance of this project and identify prospects for further research in the context of martial law and post-war recovery in Ukraine.
 
Publisher Донецький ДонОблІППО
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743917/1/%D0%9F%D0%90%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BEWELL-BEING-2024.pdf
- Пащенко, Олена Вікторівна (orcid.org/0000-0002-1625-3622 <http://orcid.org/0000-0002-1625-3622>) (2024) Psychological support and rehabilitation of children through the use of the potential of natural ecosystems and recreational opportunities of protected areas In: Supporting the psychological health of the individual in war conditions: international experience and Ukrainian realities: collection of abstracts of the international scientific and practical conference. Kyiv, April 30 - May 1, 2024 . Донецький ДонОблІППО, м. Київ, Україна, pp. 456-467. ISBN 978-966-986-675-2