Психологічні вектори орієнтації сучасної навчальної літератури для школи в екстремальних умовах
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743445/
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743257 |
|
Title |
Психологічні вектори орієнтації сучасної навчальної літератури для школи в екстремальних умовах
Psychological orientation vectors of modern educational literature for schools in extreme conditions |
|
Creator |
Шатирко, Л.О.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Виклики соціальної ситуації актуалізують питання визначення цільових орієнтирів освіти, умов та механізмів, що забезпечують розвиток особистості, підтримку добробуття суб’єкта. Перебудова взаємодії учасників освітнього простору створює складності екзистенційного характеру, трансформує перспективи, сповільнює адаптацію та самореализацію. Психологізація освітнього простору є суттєвим чинником збереження та зміцнення психологічного здоров’я учасників і виступає альтернативою існуючому агресивному соціальному середовищу, екстремальній освітній реальності. Психологічну безпеку доцільно розглядати як системо утворювальне підґрунтя моделювання психологічних складових у розробленні навчальних матеріалів. Створення безпечного, підтримуючого середовища освітнього закладу потребує адаптації навчальних програм та усіх навчальних матеріалів, підручників до умов війни, включення в них елементів психологічної освіти, розвитку навичок стресостійкості та емоційної регуляції. Активізація ресурсних можливостей організації освітніх процесів, в умовах воєнного часу, їх психологічний супровід спонукає до розроблення ефективних психологічних стратегій та програм підтримки усіх учасників освітнього простору. Підручники надають учням і вчителям відчуття нормальності та стабільності формують конструктивні поведінкові стратегії подолання, окреслюють напрямки діяльності в умовах потрясінь і невизначеності, допомагаючи відновити довіру до системи освіти та суспільства в цілому.
The challenges of the social situation actualize the issue of determining the target orientations of education, conditions and mechanisms that ensure the development of the personality, support of the well-being of the subject. Restructuring the interaction of participants in the educational space creates existential difficulties, transforms perspectives, slows down adaptation and self-realization. Psychologization of the educational space is a significant factor in preserving and strengthening the psychological health of participants and acts as an alternative to the existing aggressive social environment, extreme educational reality. Psychological safety should be considered as a system-forming basis for modeling psychological components in the development of educational materials. Creating a safe, supportive environment of an educational institution requires adapting curricula and all educational materials, textbooks to war conditions, including elements of psychological education, developing stress resistance and emotional regulation skills. The activation of resource capabilities for organizing educational processes in wartime conditions, their psychological support encourages the development of effective psychological strategies and support programs for all participants in the educational space. Textbooks provide students and teachers with a sense of normality and stability, form constructive behavioral coping strategies, outline areas of activity in conditions of upheaval and uncertainty, helping to restore trust in the education system and society as a whole. |
|
Publisher |
Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України
Kostyuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine |
|
Date |
2024
|
|
Type |
Conference or Workshop Item
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743445/1/%D0%A8%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BA%D0%BE%20%D0%9B.%D0%9E.%20%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%B2%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%20%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%94%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
- Шатирко, Л.О. (orcid.org/0000-0002-1953-0656 <http://orcid.org/0000-0002-1953-0656>) (2024) Psychological orientation vectors of modern educational literature for schools in extreme conditions In: Психологічні ресурси розвитку особистості в умовах невизначеності освітнього простору: збірник матеріалів наукових доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції, 23-24 жовтня 2024 року, м. Київ, Україна. |
|