МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВИХ ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВИХ ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF RESEARCH AND TEACHING STAFF |
|
Creator |
Спірін, Олег
Олексюк, Василь Василенко, Ярослав Сіренко, Остап Spirin, Oleh Oleksiuk, Vasyl Vasylenko, Yaroslav Sirenko, Ostap |
|
Subject |
digital competence
researchers research and teaching staff development model цифрова компетентність наукові працівники науково-педагогічні працівники модель розвитку |
|
Description |
Застосування цифрових засобів на всіх етапах проведення наукового дослідження є вимогою сьогодення. Сучасний дослідник має володіти широким переліком цифрових інструментів та сервісів. Дослідження присвячено обґрунтуванню та розробленню моделі розвитку цифрової компетентності наукових та науково-педагогічних працівників у галузі освітніх наук. З метою уточнення напрямів дослідження у статті виконано бібліометричний аналіз публікацій з наукометричних баз. Авторами вивчено концептуальні і рамкові документи Європейського Союзу, а також існуючі моделі розвитку цифрових спроможностей учителів та дослідників. На цій основі визначено складники цифрової компетентності, на розвиток яких спрямована проєктована модель. До них зокрема належать цифрова навчальна, цифрова дослідницька, цифрова методична, цифрова організаційно-виховна та кросдіяльнісна компетентності. При їх визначенні було проаналізовано та враховано типові види діяльності наукових та науково-педагогічних працівників. До кожного з вказаних складників компетентностей визначено цифрові засоби, володіння якими є необхідним з точки зору провадження професійної діяльності працівника. До них належать програмне забезпечення загального призначення, спеціалізовані цифрові застосунки й сервіси (наукометричні бази, інституційні репозитарії, референс-менеджери), хмарні сервіси, пакети для управління робочими процесами, соціальні та академічні мережі. Окремо виділено штучний інтелект як технологію, володіння якою є затребуваним для усіх видів діяльності сучасного вченого. Обґрунтовано, що визначений перелік компетентностей в основному відповідає сферам цифрової компетентності, що визначені в проєкті концептуально-референтної рамки цифрової компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників Міністерства цифрової трансформації України. Розроблена модель містить чотири блоки: цільовий, змістовий, технологічний та діагностично-аналітичний. У моделі передбачено використання методів очного і дистанційного навчання, сучасних систем управління навчанням та постійну готовність цільової аудиторії до самонавчання та самовдосконалення.
The use of digital tools at all stages of scientific research is a requirement today. Therefore, a modern researcher must be able to use many digital tools and services. This study is devoted to substantiating and designing a model for developing the digital competence of researchers and academic staff in educational sciences. The article analyses publications from scientific databases to clarify the research areas. The authors have studied the framework documents of the European Union and existing models related to developing the digital capabilities of teachers and researchers. The authors’ model of developing digital competence was designed on this basis. It includes digital learning, digital research, digital methodology, digital organisational and educational, and cross-disciplinary competencies. The typical research and teaching staff activities were analysed and considered in defining them. The types of digital tools necessary for the employee’s professional activity have been identified for each of these competences. These include general-purpose software, specialised digital applications and services (scientific abstract and citation databases, institutional repositories, reference managers), cloud services, workflow management packages, and social and academic networks. The article separately highlights artificial intelligence as a technology in demand for all types of activities of a modern scientist. It is substantiated that the defined list of competences mainly corresponds to the areas of digital competence described in the draft conceptual and reference framework for digital competence of the pedagogical and scientific-pedagogical staff of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine. The developed model of developing digital competence contains several blocks such as target, content, technological, diagnostic and analytical. The model envisages the use of face-to-face and distance learning methods, modern learning management systems, and the constant readiness of the target audience for self-learning and self-improvement. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5889
10.33407/itlt.v104i6.5889 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 156-179
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 156-179 2076-8184 10.33407/itlt.v104i6 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5889/2301
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Oleh Spirin, Vasyl Oleksiuk, Yaroslav Vasylenko, Ostap Sirenko
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|