Record Details

МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВИХ ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НАУКОВИХ ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL COMPETENCE OF RESEARCH AND TEACHING STAFF
 
Creator Спірін, Олег
Олексюк, Василь
Василенко, Ярослав
Сіренко, Остап
Spirin, Oleh
Oleksiuk, Vasyl
Vasylenko, Yaroslav
Sirenko, Ostap
 
Subject digital competence
researchers
research and teaching staff
development model
цифрова компетентність
наукові працівники
науково-педагогічні працівники
модель розвитку
 
Description Застосування цифрових засобів на всіх етапах проведення наукового дослідження є вимогою сьогодення. Сучасний дослідник має володіти широким переліком цифрових інструментів та сервісів. Дослідження присвячено обґрунтуванню та розробленню моделі розвитку цифрової компетентності наукових та науково-педагогічних працівників у галузі освітніх наук. З метою уточнення напрямів дослідження у статті виконано бібліометричний аналіз публікацій з наукометричних баз. Авторами вивчено концептуальні і рамкові документи Європейського Союзу, а також існуючі моделі розвитку цифрових спроможностей учителів та дослідників. На цій основі визначено складники цифрової компетентності, на розвиток яких спрямована проєктована модель. До них зокрема належать цифрова навчальна, цифрова дослідницька, цифрова методична, цифрова організаційно-виховна та кросдіяльнісна компетентності. При їх визначенні було проаналізовано та враховано типові види діяльності наукових та науково-педагогічних працівників. До кожного з вказаних складників компетентностей визначено цифрові засоби, володіння якими є необхідним з точки зору провадження професійної діяльності працівника. До них належать програмне забезпечення загального призначення, спеціалізовані цифрові застосунки й сервіси (наукометричні бази, інституційні репозитарії, референс-менеджери), хмарні сервіси, пакети для управління робочими процесами, соціальні та академічні мережі. Окремо виділено штучний інтелект як технологію, володіння якою є затребуваним для усіх видів діяльності сучасного вченого. Обґрунтовано, що визначений перелік компетентностей в основному відповідає сферам цифрової компетентності, що визначені в проєкті концептуально-референтної рамки цифрової компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників Міністерства цифрової трансформації України. Розроблена модель містить чотири блоки: цільовий, змістовий, технологічний та діагностично-аналітичний. У моделі передбачено використання методів очного і дистанційного навчання, сучасних систем управління навчанням та постійну готовність цільової аудиторії до самонавчання та самовдосконалення.
The use of digital tools at all stages of scientific research is a requirement today. Therefore, a modern researcher must be able to use many digital tools and services. This study is devoted to substantiating and designing a model for developing the digital competence of researchers and academic staff in educational sciences. The article analyses publications from scientific databases to clarify the research areas. The authors have studied the framework documents of the European Union and existing models related to developing the digital capabilities of teachers and researchers. The authors’ model of developing digital competence was designed on this basis. It includes digital learning, digital research, digital methodology, digital organisational and educational, and cross-disciplinary competencies. The typical research and teaching staff activities were analysed and considered in defining them. The types of digital tools necessary for the employee’s professional activity have been identified for each of these competences. These include general-purpose software, specialised digital applications and services (scientific abstract and citation databases, institutional repositories, reference managers), cloud services, workflow management packages, and social and academic networks. The article separately highlights artificial intelligence as a technology in demand for all types of activities of a modern scientist. It is substantiated that the defined list of competences mainly corresponds to the areas of digital competence described in the draft conceptual and reference framework for digital competence of the pedagogical and scientific-pedagogical staff of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine. The developed model of developing digital competence contains several blocks such as target, content, technological, diagnostic and analytical. The model envisages the use of face-to-face and distance learning methods, modern learning management systems, and the constant readiness of the target audience for self-learning and self-improvement.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5889
10.33407/itlt.v104i6.5889
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 156-179
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 156-179
2076-8184
10.33407/itlt.v104i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5889/2301
 
Rights Copyright (c) 2024 Oleh Spirin, Vasyl Oleksiuk, Yaroslav Vasylenko, Ostap Sirenko
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0