VIDEO-BASED LEARNING IN THE DIGITAL AGE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
VIDEO-BASED LEARNING IN THE DIGITAL AGE: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
НАВЧАННЯ НА ОСНОВІ ВІДЕО В ЦИФРОВУ ЕПОХУ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ |
|
Creator |
Khomyshak, Oxana
Хомишак, Оксана |
|
Subject |
video
audiovisual aid video-based learning learning tool personalisation AI tutors streaming technology відео аудіовізуальний засіб навчання на основі відео інструмент навчання персоналізація учитель-робот потокова технологія |
|
Description |
The research is devoted to the study of the utmost issue of enhancing the digitalisation of modern education through video-based learning. On the basis of scientific and methodic literature review, legislation and statistics analysis, and observation of best practices the essential findings of the study have been done. The article deals with video as a learning tool. The etymology of the notion “video” is considered. The study reveals the evolution of video as an audiovisual aid in chronological order. The Ukrainian state policy aimed at video-based learning integration, support, and development is scrutinized. A review of a wide range of vivid educational resources (e.g., the English language curriculum, coursebook “Speakout”, the activity of All-Ukrainian Online School, scientific and pedagogical project “Intellect”, Center for Distance Learning Technologies of Kyiv Borys Hrinchenko University, online platforms Prometheus, EdEra, Diia.Education, application Leya AI) has been done to illustrate the role of video as a pivotal learning tool in the present day. To state the frequency, benefits, and challenges of video use, a questionnaire was designed. A survey was conducted among 67 people, including teenagers, youth, and adults. The findings have showcased the transformation of learning with the aid of video nowadays. The evolution of video has been traced by the development of techniques of its use from 1895 to 2024 including demonstration (e.g. motion pictures, silent movies), explanation (e.g. feature-length movies with sound and colour), engagement (e.g. television, live broadcast real-world scenarios), interaction (e.g. online videos), personalisation (e.g. AI tutors, streaming videos). The didactic value of video-based learning for personal, academic and professional knowledge, skills, and competencies enhancement has been presented in the article. The weaknesses and strengths of using videos for learning have been outlined by the author.
Дослідження присвячено вивченню актуальної проблеми підвищення рівня цифровізації освіти за допомогою застосування відео. На основі аналізу науково-методичної літератури, законодавства, статистичних даних, спостереження за передовим досвідом отримано вагомі результати дослідження. У статті розглянуто відео як інструмент навчання. Досліджено етимологію поняття «відео». У хронологічному порядку розкрито еволюцію відео як аудіовізуального засобу навчання. Проаналізовано державну політику України щодо інтеграції, підтримки та розвитку навчання на основі відео. Здійснено огляд широкого спектру освітніх ресурсів (навчальна програма з англійської мови, підручник “Speakout”, Всеукраїнська онлайн-школа, науково-педагогічний проєкт “Інтелект”, діяльність Центру технологій дистанційного навчання Київського університету імені Бориса Грінченка, онлайн-платформи Prometheus, EdEra, Diia.Education, застосунок Leya AI) задля ілюстрації ролі відео як важливого інструменту навчання в наш час. Для визначення частоти використання відео, його переваг та недоліків було розроблено анкету. Опитування було проведено серед 67 осіб, серед яких підлітки, молодь та дорослі. Результати дослідження демонструють трансформацію навчання за допомогою відео. Простежено еволюція відео та вдосконалення методів його використання з 1895 по 2024 рік від демонстрації зображення, німого чорно-білого кіно до пояснення в художніх фільмах зі звуком і кольором, задіяння глядача в телебаченні, прямих трансляцій реальних ситуацій, взаємодії під час онлайн відео, персоналізації зі штучними інтелект-тьюторами та появи потокових відео. Презентовано дидактичну цінність навчання на основі відео задля розвитку особистісних, академічних, професійних знань, умінь і компетентностей. Визначено слабкі та сильні сторони використання відео для навчання. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5854
10.33407/itlt.v104i6.5854 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 14-30
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 14-30 2076-8184 10.33407/itlt.v104i6 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5854/2292
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Oxana Khomyshak
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|