COMPARATIVE ANALYSIS OF THE LEVEL OF DIGITAL COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS IN POLAND AND UKRAINE
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE LEVEL OF DIGITAL COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS IN POLAND AND UKRAINE
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ РІВНЯ ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНІ |
|
Creator |
Rzońca, Ewelina
Рожня, Евеліна |
|
Subject |
digital competences
new technologies students teachers цифрові компетентності нові технології учні учителі |
|
Description |
Digital transformation requires continuous development from the individual, including the development of media competences. Effective education of the young generation requires teachers to have digital competences. On the other hand, teachers are prepared to work in the era of new technologies at universities, where students gain important knowledge and skills. Therefore, the author focused on the digital/media competences of pedagogy students. According to the Digital Competence of Educators [1], these include information and data skills, communication and collaboration, digital content creation, safety, and problem-solving. The article presents the results of its own research, which showed the level of media competence of pedagogy students in Poland and Ukraine and possible differences in this area noticeable in future teachers from the two European countries. 84 students from Ukraine and 102 from Poland participated took part in the survey. The questionnaire was developed on the basis of relevant sources and tools for examining the level of digital competence of teachers: Digital Competence of Educators [1], Simons, Meeus, Sas [2], Selfie for Teachers [3]. The questionnaire covered three areas: media use, media understanding and use, and media creation and transmission. A Likert scale from 1 to 5 was used. In the analysis of the collected data, the following tests were used: Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U. Statistical analysis of the obtained data allowed to confirm the hypothesis regarding the lack of statistically significant differences in the level of digital competences of future teachers. The results of the research indicated certain tendencies - a slightly higher level of media competence of students from Ukraine in terms of, m.in knowledge, knowledge of online communication tools with students, netiquette of the use of tools to communicate with colleagues. Therefore, future teachers from both countries are prepared for rational and selective use of media in their didactic and educational work. It is important to constantly supplement the study programs with content corresponding to technological, economic and socio-cultural development.
Цифрова трансформація вимагає від людини постійного розвитку, включно з розвитком медіакомпетентностей. Ефективне виховання молодого покоління вимагає від учителів цифрових компетентностей. Своєю чергою, підготовка викладачів до роботи в епоху нових технологій відбувається в університетах, де студенти здобувають необхідні знання та навички. Тому автор зосередився на цифрових/медійних компетентностях студентів педагогічного факультету. Відповідно до Цифрової компетентності освітян (2017) до них належать: навички інформації та даних, спілкування та співпраця, створення цифрового контенту, безпека, вирішення проблем. У статті подано результати власного дослідження, яке показало рівень медіакомпетентності студентів педагогічного факультету Польщі та України, а також можливі відмінності серед майбутніх учителів двох європейських країн. У дослідженні взяли участь 84 студенти з України та 102 студенти з Польщі. Анкету розроблено на основі значущих джерел та інструментів для дослідження рівня цифрових компетентностей учителів: Digital Competence of Educators (2017), Simons, Meeus, Sas (2017), Selfie for Teachers (2020). Анкета охоплювала три сфери: використання ЗМІ, розуміння та використання ЗМІ, створення та передача медіаповідомлень. Для аналізу зібраних даних використовували шкалу Лайкерта від 1 до 5. Для аналізу зібраних даних були використані тести як-от: Колмогорова-Смірнова, Манна-Уітні U. Статистичний аналіз отриманих даних дозволяє підтвердити гіпотезу щодо відсутності статистично значущих відмінностей у рівні цифрових компетентностей майбутніх учителів. Результати дослідження вказали на певні тенденції – дещо вищий рівень медіакомпетентностей студентів з України у сфері, зокрема, знання про інструменти онлайн-спілкування зі студентами, мережевий етикет використання інструментів для спілкування з колегами. Тому майбутні вчителі обох країн готові до раціонального та вибіркового використання медіа у своїй навчально-виховній роботі. Важливо постійно доповнювати навчальні програми змістом, що відповідає технологічному, економічному та соціокультурному розвитку. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5826
10.33407/itlt.v104i6.5826 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 81-95
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 81-95 2076-8184 10.33407/itlt.v104i6 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5826/2296
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Ewelina Rzońca
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|