THE ROLE OF DIGITAL MEDIA IN DEVELOPING AN ONLINE ANATOMY COURSE FOR THE ACQUISITION OF PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS' HEALTH LITERACY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE ROLE OF DIGITAL MEDIA IN DEVELOPING AN ONLINE ANATOMY COURSE FOR THE ACQUISITION OF PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS' HEALTH LITERACY
РОЛЬ ЦИФРОВИХ МЕДІА В РОЗРОБЦІ ОНЛАЙН-КУРСУ З АНАТОМІЇ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ МЕДИЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН |
|
Creator |
Ürek, Handan
Урек, Хандан |
|
Subject |
Anatomy course
online learning science teacher education курс анатомії онлайн-навчання підготовка вчителів природничих дисциплін |
|
Description |
In the Pandemic, online learning was conducted after the suspension of face-to-face instruction at the educational institutions to eliminate the spread of the disease. Besides, online learning can also be an effective way to carry out education after natural disasters such as earthquakes. This study aimed to detect the effectiveness of an online anatomy course enriched with digital media news on pre-service science teachers’ course attitudes and health literacy after two major earthquakes hit the east and southeast of Turkey in 2023. In this direction, a single group pre-test – post-test weak experimental design was conducted with the attendance of 25 senior science education students who studied at a governmental university in Turkey. Data was collected with Attitudes towards Anatomy Course Scale and Health Literacy Scale. The study lasted for one semester and included data collection and instruction process on an online learning platform. The instruction process covered the systems in human body. Each course began with the examination of several digital media news regarding the focus of the course. Afterwards, the course content was presented to the students and the course ended with the evaluation of the subject with the help of Web 2.0 tools. Collected data was analyzed quantitatively with SPSS 26.0. According to the results, a significant increase was determined both in pre-service teachers’ mean anatomy course attitudes and health literacies. Besides, detailed analyses indicated significant improvements in the course attitudes and health literacies of three of four subscales of the instruments. It is recommended to implement a similar instructional design to sustain anatomy education during online learning for undergraduate students in different programs. Also, adapting such a course design to face-to-face applications might make contributions to the development of well-equipped pre-service teachers in addition to sustaining healthy young individuals and a healthy society.
В умовах пандемії з метою усунення поширення хвороби в навчальних закладах після призупинення очного проводилось онлайн-навчання. Онлайн-навчання може бути ефективним способом отримання освіти після стихійних лих, таких як землетруси. Це дослідження мало на меті виявити ефективність онлайн-курсу анатомії з використанням цифрових медіа під час підготовки вчителів природничих дисциплін, їх ставлення до курсу, набуття медичної грамотності після двох потужних землетрусів, що сталися на сході та південному сході Туреччини у 2023 році. Були проведені тестування однієї обраної групи учасників з 25 студентів старших курсів з природничої освіти, які навчалися в державному університеті Туреччини. Тестування проводилось до і після проведення дослідження. Дані були зібрані за допомогою Шкали ставлення до курсу анатомії та Шкали медичної грамотності. Дослідження тривало один семестр і передбачало збір даних та процес викладання на платформі онлайн-навчання. Процес навчання охоплював системи людського організму. Кожен курс розпочинався з вивчення декількох новин у цифрових медіа, що стосувались теми курсу. Потім студентам презентували зміст курсу, а завершувався курс оцінюванням предмета за допомогою інструментів Веб 2.0. Зібрані дані були проаналізовані кількісно за допомогою SPSS 26.0. Згідно з результатами було виявлено значне підвищення як середнього рівня ставлення майбутніх учителів до курсу анатомії, так і рівня їхньої медичної грамотності. Крім того, детальний аналіз показав значне покращення ставлення до курсу та медичної грамотності за трьома з чотирьох субшкал опитувальника. Рекомендується впровадити подібний навчальний дизайн для підтримки освіти з анатомії під час онлайн-навчання для студентів бакалаврату на різних програмах. Крім того, адаптація такого дизайну курсу до очного навчання може сприяти підготовці вчителів, а також підтримці здоров'я молодих людей і здорового суспільства. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2024-12-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5815
10.33407/itlt.v104i6.5815 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 116-127
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 116-127 2076-8184 10.33407/itlt.v104i6 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5815/2298
|
|
Rights |
Copyright (c) 2024 Handan Ürek
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|