Record Details

TECHNOLOGICAL ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TRANSLATORS: FOCUS ON LOCALIZATION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TECHNOLOGICAL ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TRANSLATORS: FOCUS ON LOCALIZATION
ТЕХНОЛОГІЗАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕРЕКЛАДАЧІВ: ФОКУС НА ЛОКАЛІЗАЦІЇ
 
Creator Головацька, Юлія
Golovatska, Iuliia
 
Subject audiovisual products
digital technologies
translators
localization
training for localization
technologies of teaching
аудіовізуальні продукти
цифрові технології
перекладачі
локалізація
навчання локалізації
технології навчання
 
Description Future translators need to be prepared for present-day circumstances to provide a localized international translation product that users worldwide will engage with equal vigor. The article highlights the author’s view on the technologization of professional training of future translators based on localization in the conditions of digitalization of higher linguistic education. To achieve the goal, various methods were used: a literature review (conducting a thorough review of the literature that includes current research, scientific articles, and methodologies on the technological enhancement of education); pedagogical practice analysis (identifying efficient digital technologies that demonstrate high efficiency and prevent educational losses, as well as analyzing successful practices of preparing aspiring translators for professional activities in general and localization in particular); and identification of effective digital technologies to improve education. In addition, a thorough comparison of digital technologies was conducted to assess their effectiveness in preparing future translators for localization. The study concluded that professional training should equip future translators with the skills to effectively use digital technologies in modern technological conditions, revolutionizing the training of translators through the digitization of translation education, with a special emphasis on localization. This approach improves educational progress by combining recursive and discursive paradigms, ensuring authenticity, promoting localization learning, and creating a transparent and flexible atmosphere in universities. The integration of digital technologies solves several important problems in education and guarantees its effectiveness: minimizing the time delay between exposure to new concepts and assessment of outcomes; the creation of a virtual and real foreign language environment that makes it possible to provide an individual learning trajectory focused on the abilities of students; improving control of knowledge, skills, and abilities; increasing the effectiveness of learning through interactivity, multimedia, and individualization.
У статті висвітлено авторський погляд на технологізацію професійної підготовки майбутніх перекладачів на засадах локалізації в умовах цифровізації вищої лінгвістичної освіти, оскільки в умовах сьогодення майбутні перекладачі повинні бути готові до створення локалізованого інтернаціонального перекладацького продукту, який однаково активно використовуватиметься користувачами з різних країн світу. Для цього використовувались різноманітні методи: літературний огляд (проведення ґрунтовного літературного огляду передбачає актуальні дослідження, наукові статті та методології, пов’язані з технологізацією освітнього процесу); аналіз педагогічних практик (аналіз успішних практик підготовки майбутніх перекладачів до професійної діяльності загалом й локалізації зокрема та виявлення ефективних цифрових технологій, що показують високу ефективність і нівелюють освітні втрати). Крім того, було проведено ретельне порівняння цифрових технологій, щоб оцінити їх ефективність у підготовці майбутніх перекладачів на засадах локалізації. У дослідженні зроблено висновок, що професійна підготовка повинна озброїти майбутніх перекладачів навичками ефективного використання цифрових технологій у сучасних технологічних умовах, революціонізуючи навчання перекладачів шляхом цифровізації перекладацької освіти, з особливим акцентом на локалізацію. Цей підхід покращує освітній прогрес, поєднуючи рекурсивні та дискурсивні парадигми, гарантуючи автентичність, сприяючи навчанню локалізації та створенню прозорої та гнучкої атмосфери у ЗВО. Інтеграція цифрових технологій вирішує кілька важливих проблем в освіті та гарантує її ефективність: створення віртуального та реального іншомовного середовища, яке дає можливість забезпечити індивідуальну траєкторію навчання, орієнтовану на здібності студентів; покращення контролю знань, умінь і навичок; підвищення ефективності навчання через інтерактивність, мультимедійність та індивідуалізацію.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5738
10.33407/itlt.v104i6.5738
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 128-138
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 128-138
2076-8184
10.33407/itlt.v104i6
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5738/2299
 
Rights Copyright (c) 2024 Iuliia Golovatska
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0