Record Details

USING THE ACTIONTRACK MOBILE APP IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN MUSEUM STUDIES AND MONUMENT STUDIES

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title USING THE ACTIONTRACK MOBILE APP IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN MUSEUM STUDIES AND MONUMENT STUDIES
ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ЗАСТОСУНКУ ACTIONTRACK У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З МУЗЕЄЗНАВСТВА ТА ПАМ’ЯТКОЗНАВСТВА
 
Creator Budchyk, Myroslava
Karpiuk, Alina
Trofimuk-Kyrylova, Tetiana
Chybyrak, Svitlana
Будчик, Мирослава
Карпюк, Аліна
Трофімук-Кирилова, Тетяна
Чибирак, Світлана
 
Subject mobile app
information and communication technologies
quest-excursion
АсtionTraсk
students of higher education
мобільний застосунок
інформаційно-комунікаційні технології
квест-екскурсія
АсtionTraсk
здобувачі вищої освіти
 
Description Modern trends are aimed at the integration of information and communication technologies into the educational process, in particular, thanks to the active use of mobile devices and relevant applications. Teachers can quickly disseminate information among students, provide them with access to various materials, as well as receive feedback from them, etc. The involvement of information and communication technologies forms practical skills and consolidates theoretical knowledge during the training of specialists, and for the specialty 027 “Museum studies, monument studies” at Lesya Ukrainka Volyn National University, which became the subject of the research. The article confirms the positive experience of using the ActionTrack, because the students created an excursion-tourist product using information and communication technologies and participated in its implementation. This testified that it allows students not only to improve digital competencies, but also to work in small groups (quest designers and excursionists) and build internal communication, improve spatial orientation skills, consolidate theoretical knowledge related to interpretation and actualization cultural heritage. The research analyzed the stages of development and implementation of a quest-excursion in the ActionTrack mobile app: obtaining access to the software; displaying the points of the excursion route on the online map and developing tasks for them in the application; making corrections regarding locations directly near cultural heritage objects; monitoring the performance of tasks and movement of participants during the quest. It was established that through the use of ActionTrack, the excursionists of the quest consolidate knowledge about the cultural environment, improve digital skills, and develop interest in the excursion using information and communication technologies. It has been proven that the use of the ActionTrack mobile application in the educational process is a successful form of work with students, which contributes to the improvement of their professional competencies, in particular, аbility to conduct innovative activities in museum affairs and monument preservation activities.
Сучасні тенденції спрямовані на інтеграцію інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес завдяки активному використанню мобільних пристроїв та відповідних застосунків. Викладачі мають змогу швидко поширити інформацію серед студентів, забезпечити їм доступ до різноманітних матеріалів, а також отримати зворотний зв’язок від них. Поєднання мобільного навчання та гейміфікації дозволяє формувати практичні навички та закріпити теоретичні знання під час підготовки фахівців за спеціальністю 027 «Музеєзнавство, пам’яткознавство» у Волинському національному університеті імені Лесі Українки, що стало предметом дослідження. У статті показано позитивний досвід застосування мобільного застосунку АсtionTraсk на прикладі створення студентами екскурсійно-туристичного продукту з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та їх участі у його реалізації. Така форма дозволяє здобувачам не лише вдосконалити цифрові компетентності, а й попрацювати в малих групах (проєктантів квесту, екскурсантів) та побудувати внутрішню комунікацію, засвоїти навички орієнтації в просторі, закріпити теоретичні знання, пов’язані з інтерпретацією та актуалізацією культурної спадщини. У дослідженні проаналізовано етапи розроблення та впровадження квест-екскурсії в мобільному застосунку АсtionTraсk: отримання доступу до програмного забезпечення; виставлення точок екскурсійного маршруту на онлайн-карті та розроблення завдань до них у застосунку; внесення коректив щодо локацій безпосередньо біля об’єктів культурної спадщини; спостереження за виконанням завдань та рухом учасників під час квесту. Встановлено, що в екскурсантів квесту через використання АсtionTraсk відбувається закріплення знань про культурне середовище, удосконалення цифрових навичок та формування зацікавленості до екскурсії з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Доведено, що застосування в освітньому процесі мобільного застосунку АсtionTraсk є вдалою формою роботи зі здобувачами освіти, яка сприяє вдосконаленню їхніх фахових компетентностей, зокрема здатнності провадити інноваційну діяльність у музейній справі та пам’яткоохоронній діяльності.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2024-12-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5552
10.33407/itlt.v104i6.5552
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 104 No. 6 (2024): ; 96-115
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 104 № 6 (2024): ; 96-115
2076-8184
10.33407/itlt.v104i6
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5552/2297
 
Rights Copyright (c) 2024 Myroslava Budchyk, Alina Karpiuk, Tetiana Trofimuk-Kyrylova, Svitlana Chybyrak
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0