Використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743886/
10.33407/lib.NAES.id/eprint/743886 |
|
Title |
Використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти
The Use of Artificial Intelligence Services by Teachers in Teaching Science and Mathematics Subjects in General Secondary Education Institutions |
|
Creator |
Коваленко, В.В.
Мар'єнко, Майя Володимирівна |
|
Subject |
004.58 User help
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
У методичних рекомендаціях розкрито актуальність проблеми використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти; досліджено понятійний апарат проблеми використання вчителями сервісів штучного інтелекту; здійснено аналіз вітчизняного і закордонного досвіду використання вчителями сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти; визначено роль штучного інтелекту у процесі професійного розвитку вчителя; описано процес проєктування і використання відкритого освітнього середовища з елементами штучного інтелекту; здійснено добір сервісів штучного інтелекту для використання у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти; описано функції Gemini як альтернативи ChatGPT в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти; дібрано спеціалізовані сервіси штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку вчителів природничо-математичних предметів; надано практичні рекомендації для вчителів щодо використання сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів. Методичні рекомендації можуть бути впроваджені в заклади загальної середньої освіти, заклади післядипломної педагогічної освіти та заклади вищої освіти і можуть бути використані вчителями та науковцями, які здійснюють дослідження, що спрямовані на використання сервісів штучного інтелекту у навчанні природничо-математичних предметів у закладах загальної середньої освіти. The methodological recommendations highlight the relevance of the issue of teachers using artificial intelligence services in teaching science and mathematics subjects in general secondary education institutions. The conceptual framework of the problem of teachers' use of artificial intelligence services is examined, and an analysis of domestic and international experiences in utilizing artificial intelligence services in teaching science and mathematics subjects in general secondary education institutions is conducted. The role of artificial intelligence in the professional development of teachers is defined, and the process of designing and using an open educational environment with artificial intelligence elements is described. A selection of artificial intelligence services for teaching science and mathematics subjects in general secondary education institutions is provided. The functions of Gemini as an alternative to ChatGPT in the educational process of general secondary education institutions are described, and specialized artificial intelligence services from the European Open Science Cloud for the professional development of science and mathematics teachers are selected. Practical recommendations for teachers on using artificial intelligence services in teaching science and mathematics subjects are also provided. The methodological recommendations can be implemented in general secondary education institutions, institutions of postgraduate pedagogical education, and higher education institutions. They can be used by teachers and researchers conducting studies focused on applying artificial intelligence services in teaching science and mathematics subjects in general secondary education institutions. |
|
Publisher |
ІЦО НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743886/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92.%2C%20%D0%9C%D0%B0%D1%80%27%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9C.%D0%92.pdf
Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>) and Мар'єнко, Майя Володимирівна (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2024) The Use of Artificial Intelligence Services by Teachers in Teaching Science and Mathematics Subjects in General Secondary Education Institutions . ІЦО НАПН України, м. Київ, Україна. 10.33407/lib.NAES.id/eprint/743886 |
|