Наукові домінанти у творчому доробку академіка Володимира Григоровича Кузя
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743955/
https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/622 10.35619/iiu.v1i19.622 |
|
Title |
Наукові домінанти у творчому доробку академіка Володимира Григоровича Кузя
Scientific Dominants in the Creative Heritage of Academician Volodymyr Kuz |
|
Creator |
Кочубей, Тетяна Дмитрівна
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags |
|
Description |
У статті висвітлено основні наукові домінанти у творчому доробку академіка Володимира Григоровича Кузя – педагога і науковця зі світовим іменем, доктора педагогічних наук, професора, заслуженого діяча науки і техніки України, дійсного члена Національної академії педагогічних наук України. Обґрунтовано основні наукові напрями, над якими працював відомий педагог. Наголошено на тому, що Кузь Володимир Григорович є фундатором сучасної науково-педагогічної школи з проблем професійної підготовки фахівців для сільських шкіл, гувернерів, ініціатором створення навчально-виховних комплексів «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад». З’ясовано, що основними науковими домінантами, над якими працював відомий учений і педагог, були: народна педагогіка як основа національного виховання; педагогічні основи функціонування навчально-виховного процесу; особливості національного виховання; рідна мова як основа національного виховання; плекання сучасної інтелектуальної еліти; виховання дітей дошкільного і шкільного віку в комплексі «Школа – дитячий садок»; реалізація ідей відродження духовності в загальноосвітніх та дошкільних закладах. Акцентовано, що великого значення відомий педагог надавав родинному вихованню як материнській школі, національно-патріотичному вихованню, сухомлиністиці як новій парадигмі елітного виховання, а також підготовці вчителя сільської школи, вихованню учнів на миролюбних традиціях рідного краю, проблемах організації самостійної пізнавальної діяльності школярів, єдності шкільної та позашкільної освіти, українським народним дитячим іграм. Виявлено, що важливого значення в своїй діяльності вчений приділяв інтеграції освіти і науки, співпраці закладу вищої освіти з науковими установами, освітніми та дошкільними закладами, а також початковій ланці освіти як єдиній системі безперервного навчання і виховання дітей. The article outlined the basic scientific dominants in the creative heritage of Academician Volodymyr Hryhorovych Kuz, a world-renowned teacher and scientist, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Honored Worker of Science and Technology of Ukraine, full member of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. The fundamental scientific directions of the scientist are substantiated. It is emphasized that Kuz Volodymyr Hryhorovych is the founder of a modern scientific and pedagogical school on the problems of professional training of specialists for rural schools, governors, the initiator of the creation of educational complexes «Preschool educational institution – comprehensive educational institution». It was established that the fundamental scientific dominants of the famous scientist and teacher were folk pedagogy as the basis of national education, pedagogical foundations of the functioning of the educational and educational process, peculiarities of national education, native language as the basis of national education, nurturing of the modern intellectual elite, education of preschool and school children age in the «School Kindergarten» complex, implementation of the ideas of reviving spirituality in general education and preschool institutions. It was found out that the famous teacher attached great importance to family education as a native school, national-patriotic education, Sukhomlinistics as a new paradigm of elite education, as well as the training of rural school teachers, education of students in the peaceful traditions of the native land, problems of organizing independent cognitive activities of schoolchildren, unity of the school and extracurricular education, Ukrainian folk children's games. It was revealed that the scientist attached great importance to the integration of education and science, the cooperation of the higher education institution with scientific institutions, educational and preschool institutions, as well as the primary link of the school as a single system of continuous education and upbringing of children. |
|
Publisher |
Рівненський державний гуманітарний університет
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743955/1/%D0%9A%D0%BE%D1%87%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%B9%2C%2B51-58.pdf
- Кочубей, Тетяна Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-9104-8442 <http://orcid.org/0000-0002-9104-8442>) (2024) Scientific Dominants in the Creative Heritage of Academician Volodymyr Kuz Інноватика у вихованні, 1 (19). pp. 51-58. ISSN 2411-4553 10.35619/iiu.v1i19.622 |
|