Трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладачів вищої школи в умовах воєнного стану і повоєнного періоду
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743910/
https://isp.pano.pl.ua/article/view/286395 10.33272/2522-9729-2023-5(212)-54-62 |
|
Title |
Трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладачів вищої школи в умовах воєнного стану і повоєнного періоду
A transdisciplinary approach to improving the qualifications of higher school teachers in the conditions of martial law and the post-war period |
|
Creator |
Лучанінова, Ольга Петрівна
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 374 Education and training out of school. Further education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Освіта – неперервний процес, де людина найшвидше адаптується. Викладач переосмислює свою роль в освітньому процесі й готовність до якісних змін. Традиційне підвищення кваліфікації викладача вищої школи сьогодні переосмислюється. Автор намагається розкрити важливість трансдисциплінарного підходу до підвищення кваліфікації викладача. Маючи професійну діяльність як базис, викладач розуміє, що в умовах поточної реальності – війна, зруйновані заклади, онлайн-освіта – треба постійно змінюватися й відповідати соціальному замовленню суспільства і вимогам до підготовки студента. Треба зазначити, що в умовах воєнного стану існують умови життєдіяльності освітнього простору закладів вищої освіти – цифровізація, змішане навчання, особливості онлайн-комунікації учасників освітнього процесу. Ці умови одночасно є елементами адаптації викладача до зовнішніх і внутрішніх змін. Цікавою формою підвищення кваліфікації для викладачів є нові формати проведення круглих столів, наукових фестивалів, форумів, традиційних конференцій, літніх шкіл із міжнародною участю тощо. Трансдисциплінарний підхід дозволяє викладачам комбінувати дисципліни, набувати додаткові знання та навички для розширення своїх фахових можливостей і кар’єрного зростання. Мета статті: охарактеризувати трансдисциплінарний підхід до підвищення кваліфікації викладача та роль цього процесу в умовах воєнного стану та повоєнний період; розкрити самоосвіту викладача вищої школи як індивідуальну форму підвищення його кваліфікації (участь у форумах); уточнити поняття «самоосвіта викладача» через трансдисциплінарний підхід. У статті використано аналіз, синтез науково-педагогічної літератури з теми дослідження; вивчалися нормативні документи щодо підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників нової середньої та вищої шкіл; узагальнено висновки. Теоретичне значення. Уточнено низку понять до теми. Індивідуальна форма самоосвіти викладача є синтезом знань і вмінь його освітньо-культурного і професійного рівнів, взаємодоповнюваність і розвиток духовної та професійної культури викладача, спрямований на професійну й культурну самореалізацію його особистості, оптимальне виявлення потенційних творчих сил. Викладач має бути завжди в неперервному самопізнанні, самовдосконаленні. Автор наводить приклад такої індивідуальної форми як участь у роботі форумів. Практичне значення – опис роботи форумів, які сприяють підвищенню кваліфікації викладача як професіонала й особистості. Прагнення викладача до самоосвіти є частиною хьютагогіки, філософією якої є вміння навчатися потрібному, що відповідає потребам особистості і суспільства. Education is a continuous process where a person adapts most quickly. The teacher rethinks his/her role in the educational process and readiness for qualitative changes, first of all, in himself/herself. Traditional professional development of higher education teachers is being rethought today. The author reveals the importance of a transdisciplinary approach to teacher training. Having a professional activity as a basis, the teacher understands that in the current reality - war, destroyed institutions, online education – it is necessary to constantly change and meet the social order of society and the requirements for student training. Note that under martial law, there are conditions for the functioning of the educational space of higher education institutions – digitalization, blended learning, and the peculiarities of online communication between participants in the educational process. These conditions are simultaneously elements of the teacher adaptation to external and internal changes. New formats of roundtables, scientific festivals, forums, traditional conferences, and summer schools with international participation are an interesting form of professional development for teachers. The transdisciplinary approach allows teachers to combine disciplines, acquire additional knowledge and skills to expand their professional capabilities and career growth. The purpose The problem of teacher training in martial law and the postwar period requires a qualitatively new vision, organization, and approach. To substantiate the transdisciplinary approach to teacher training and the role of this process in martial law and the postwar period; to reveal the self-education of a higher education teacher as an individual form of professional development (participation in forums); and to clarify the concept of "teacher self-education" through a transdisciplinary approach. The article analyzes and synthesizes scientific and pedagogical literature on the research topic; the regulatory documents on the professional development of scientific and pedagogical staff of the new secondary and higher schools were studied; the conclusions are summarized. Theoretical significance. A number of concepts on this topic have been clarified. The individual form of teacher's self-education is a synthesis of knowledge and skills of his/her educational, cultural, and professional levels, complementarity and development of the teacher's spiritual and professional culture, aimed at professional and cultural self-realization of his/her personality, optimal identification of potential creative forces. A teacher should always be in continuous self-knowledge and self-improvement. The author provides an example of such an individual form as participation in forums. The practical significance is the description of the work of forums that contribute to the improvement of the teacher's qualifications as a professional and a person. The teacher's desire for self-education is a part of huitagogy, the philosophy of which is the ability to learn what is necessary to meet the needs of the individual and society. |
|
Publisher |
Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743910/1/%D0%9B%D0%A3%D0%A7%20%D0%86%D0%BC%D1%96%D0%B4%D0%B6-665324-1-10-20231001%20%281%29.pdf
- Лучанінова, Ольга Петрівна (orcid.org/0009-0005-2205-547X <http://orcid.org/0009-0005-2205-547X>) (2023) A transdisciplinary approach to improving the qualifications of higher school teachers in the conditions of martial law and the post-war period Image of the Modern Pedagogue, 5 (212). pp. 54-62. ISSN 2522-9729 10.33272/2522-9729-2023-5(212)-54-62 |
|