Record Details

Формування національної ідентичності школярів у сучасному науковому осмисленні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743853/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/17553
10.52058/2786-5274-2024-12(40)-982-994
 
Title Формування національної ідентичності школярів у сучасному науковому осмисленні
Formation of national identity of schoolchildren in modern scientific understanding
 
Creator Бех, І.Д.
Канішевська, Л.В.
Журба, Катерина Олександрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена проблемі формування національної ідентичності школярів. Мета статті – визначити сутність поняття «національна ідентичність» та способи її функціонування; розробити критерії і показники сформованості національної ідентичності школярів різних вікових груп та діагностичний інструментарій щодо виявлення рівнів сформованості національної ідентичності школярів. Українська національна ідентичність – це ідейно-ціннісний стрижень життя особистості, яка набуває, зберігає і практично утверджує її у менш чи більш широкозначущих справах. Особистість як суб’єкт національної ідентичності стійко усвідомлює свою належність до української нації, як творця духовно-культурних цінностей; формує на їх основі власні смислоціннісні утворення, що складають її вищий Я-образ, і реалізує його у достойному житті. Наголосимо, що національна ідентичність як особливе соціальне явище має тенденцію до спрямованого становлення. Відтак є всі підстави констатувати конкретні способи функціонування цього утворення, або відповідні його механізми. Останні можливо розташувати у певній ієрархії (послідовності), основою якої доцільно покласти рівень причетності як засіб утвердження у національній ідентичності. Першим, елементарним способом функціонування національної іден-тичності виступає протиставлення. Тож уявлення громадян цього рівня способу функціонування національної ідентичності практично відбувається на основі фізично-комунікативних ознак, які не зачіпають національної своєрідності, а лише сигналізують про відповідну відмінність від представників іншої нації. Наступним способом функціонування національної ідентичності є механізм безпосередньої належності до своєї нації. Відтепер, поняття чужої нації виноситься за скобки власних національних переживань. Усі перипетії цього масштабу розглядаються громадянами у власних національних межах. Розвивально досконалим способом функціонування національної ідентичності необхідно вважати механізм національної свідомості. Сутністю останньої є те, що вона безпосередньо зачіпає категорію духовності, яка вже панує в суспільстві, визначаючи певні національні діяння. Доцільно вичленити і такий спосіб функціонування національної ідентичності як механізм національної самооцінки і самоцінування. За допомогою цього механізму відбувається процес становлення стійкості національно-сутнісної ідентичності, її збереження від певних зовнішніх руйнівних факторів, які неодмінно можуть проявлятися з меншою чи більшою силою. Зрозуміло, що національна стійкість є сумою душевних стійкостей її громадян. Розроблено критерії та показники сформованості національної ідентичності школярів різних вікових категорій. Розроблено діагностичний інструментарій для виявлення рівнів сформованості національної ідентичності у школярів. Подальшого вивчення і розвитку потребують такі питання: розроблення відповідних методичних програм формування у зростаючої особистості національної ідентичності; вивчення потенційних можливостей гуманітарних дисциплін у контексті проблеми формування національної ідентичності школярів.
The article is devoted to the problem of the formation of national identity of schoolchildren. The purpose of the article is to determine the essence of the concept of "national identity" and the ways of its functioning; to develop criteria and indicators of the formation of national identity of schoolchildren of different age groups and diagnostic tools for identifying the levels of formation of national identity of schoolchildren. Ukrainian national identity is the ideological and value core of the life of an individual who acquires, preserves and practically confirms it in more or less widely significant matters. An individual as a subject of national identity is steadfastly aware of his belonging to the Ukrainian nation, as the creator of spiritual and cultural values; forms on their basis his own semantic and value formations that make up his higher self-image, and realizes it in a worthy life. Let us emphasize that national identity as a special social phenomenon has a tendency to directed formation. Therefore, there is every reason to state specific ways of functioning of this formation, or its corresponding mechanisms. The latter can be arranged in a certain hierarchy (sequence), the basis of which is appropriate to put the level of involvement as a means of affirmation in national identity. The first, elementary way of functioning of national identity is opposition. Therefore, citizens' representation of this level of the way of functioning of national identity practically occurs on the basis of physical and communicative signs that do not affect national originality, but only signal a corresponding difference from representatives of another nation. The next way of functioning of national identity is the mechanism of direct belonging to one's nation. From now on, the concept of a foreign nation is taken out of the brackets of one's own national experiences. All vicissitudes of this scale are considered by citizens within their own national borders. The mechanism of national consciousness should be considered a developmentally perfect way of functioning of national identity. The essence of the latter is that it directly affects the category of spirituality that already prevails in society, determining certain national actions. It is advisable to single out such a way of functioning of national identity as a mechanism of national self-esteem and self-valuation. With the help of this mechanism, the process of formation of the stability of national-essential identity occurs, its preservation from certain external destructive factors, which can certainly manifest themselves with less or more force. It is clear that national stability is the sum of the mental stability of its citizens. Criteria and indicators of the formation of national identity of schoolchildren of different age categories have been developed. Diagnostic tools have been developed to identify the levels of formation of national identity in schoolchildren. The following issues require further study and development: development of appropriate methodological programs for the formation of national identity in a growing personality; study of the potential possibilities of humanitarian disciplines in the context of the problem of the formation of national identity of schoolchildren.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743853/1/17553-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-17929-1-10-20241220.pdf
- Бех, І.Д. (orcid.org/0000-0002-4763-1673 <http://orcid.org/0000-0002-4763-1673>), Канішевська, Л.В. (orcid.org/0000-0002-4190-1601 <http://orcid.org/0000-0002-4190-1601>) and Журба, Катерина Олександрівна (orcid.org/0000-0002-3854-4033 <http://orcid.org/0000-0002-3854-4033>) (2024) Formation of national identity of schoolchildren in modern scientific understanding «Наукові інновації та передові технології» (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»), 12 (40). pp. 982-994. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2024-12(40)-982-994