Мінімізація навчальних втрат: розвиток уміння вчитися учнів початкової школи в умовах воєнного стану
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743820/
https://oip-journal.org/index.php/oip/article/view/443 10.31110/2616-650X-vol12i6-015 |
|
Title |
Мінімізація навчальних втрат: розвиток уміння вчитися учнів початкової школи в умовах воєнного стану
Minimization of Educational Losses: Development of Primary School Students’ Learning to Learn Skill under the Martial Law |
|
Creator |
Ліпчевська, Інна Леонідівна
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
В умовах воєнного стану ключову значущість має забезпечення перспективності початкової освіти, а саме сформованості функційної грамотності учнів (уміння читати, писати, рахувати), їхньої цифрової освіченості й уміння (самостійно) вчитися. Стаття присвячена останньому складнику: вивченню проблеми формування та розвитку вміння вчитися учнів 1–4 класів. У роботі проведено аналіз, систематизацію й узагальнення результатів психолого-педагогічних досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців за цим напрямом; охарактеризовано сутність і структуру вміння вчитися, ключові сучасні підходи до його формування та розвитку; визначено можливі шляхи формування та розвитку вміння вчитися учнів початкової школи в умовах воєнного стану. Уміння вчитися, за визначенням О. Савченко, розглядається як метауміння, що включає структуровані знання про способи діяльності, досвід їх застосування, особистий пізнавальний досвід і ціннісне ставлення до самостійного навчання. Структура цього вміння охоплює п’ять компонентів: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, контрольно-оцінювальний і рефлексивно-корекційний. Формування та розвиток уміння вчитися може здійснюватись згідно положень когнітивно-психологічного, соціокультурного підходів або їх інтеграції. Реалізація цих підходів в умовах воєнного стану є одним з важливих завдань сучасної системи початкової освіти в Україні. Це зумовлює необхідність забезпечення сукупності організаційних та психолого-педагогічних умов, насамперед створення емоційно-комфортної дружньої атмосфери в класі; моніторингу освітніх (навчальних) здобутків і втрат учнів; персоналізації навчання згідно потреб учнів, наявних у них освітніх (навчальних) втрат і прогалин; психоемоційного стану дітей; забезпечення свідомості учнів щодо мети та цілей навчання; сприяння усвідомленню учнями суті процесу учіння. Вплив на суб’єктів освітнього процесу задля розвитку вміння вчитися учнів початкової школи має бути комплексним і передбачати зміни як в початковій освіті так і під час підготовки (майбутнього) вчителя в закладах вищої освіти та на курсах підвищення кваліфікації. In the conditions of martial law, it is of key importance to ensure the perspectiveness of primary education, namely the formation of students' functional literacy (ability to read, write, count), their digital literacy and the skill to (independently) learn. The article is devoted to the last of the listed aspects: the study of the issue of formation and development of grades 1-4 students’ learning to learn. In the study the analysis, systematization and generalization of the results of psychological and pedagogical research of domestic and foreign scientists in this direction were carried out; the essence and structure of the learning to learn, key modern approaches to its formation and development are characterized; possible ways of formation and development of primary school students’ learning to learn skill under the martial law are determined. The learning to learn, according to the definition of O. Savchenko, is considered as a meta-skill that includes structured knowledge about methods of activity, experience of their application, personal cognitive experience and a valuable attitude to self learning. The structure of this skill includes five components: motivational, cognitive, activity, control-evaluative and reflective-corrective. The formation and development of the learning to learn can be carried out according to the provisions of cognitive-psychological, socio-cultural approaches or their integration. The implementation of these approaches under the martial law is one of the important tasks of modern primary education system in Ukraine. This necessitates the ensuring of a set of organizational and psychological-pedagogical conditions, primarily the creation of an emotionally comfortable and friendly atmosphere in a class; monitoring of educational (learning) gains and losses of students; personalization of education according to the needs of students, their educational (learning) losses and gaps; psychoemotional state of children; ensuring students' awareness of the purpose and goals of education; promoting students' understanding of the essence of learning. The influence on the subjects of the educational process for the development of the primary school students’ learning to learn should be comprehensive and include changes both in primary education and during the training of (future) teachers in higher education institutions and in advanced training courses. |
|
Publisher |
[СумДПУ ім. А. С. Макаренка]
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743820/1/text.pdf
- Ліпчевська, Інна Леонідівна (orcid.org/0000-0002-6901-586 <http://orcid.org/0000-0002-6901-586>) (2024) Minimization of Educational Losses: Development of Primary School Students’ Learning to Learn Skill under the Martial Law Освіта. Інноватика. Практика, 6 (12). pp. 100-107. ISSN 2616-650X 10.31110/2616-650X-vol12i6-015 |
|