Осмислення соціально-абтропологічних ідей в українській філософії освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743796/
|
|
Title |
Осмислення соціально-абтропологічних ідей в українській філософії освіти
Rozumienie idei społecznych i antropologicznych w ukraińskiej filozofii wychowania Understanding socio-anthropological ideas in Ukrainian philosophy of education |
|
Creator |
Загородня, Алла Анатоліївна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 37 Education 93/94 History |
|
Description |
У статті розкрито сутність терміна «антропологія», що є ключовим у дослідженні. Доведено, що соціально-антропологічний підхід дозволяє проаналізувати еволюцію взаємодії людини, природи, суспільства в історичному, соціальному, біологічному контексті. Зосереджено увагу на антропо-етико-естетичних аспектах педагогічної майстерності. Доведено, що саме філософські знання дають педагогічній антропології загальні уявлення про людину, її природу та місце у світі і водночас є основою педагогічних поглядів на сутність, цілі і завдання педагогіки. Представлено типологізацію концепцій освіти крізь призму філософсько-антропологічного принципу за І. Зязюном. Визначено, що в об’єктній парадигмі акцент зроблено на цілеспрямованому впливі на учня в умовах більш чи менш строго керованої педагогічної системи. Натомість суб’єктна парадигма наголошує на основах вільного саморозвитку особистості, її самокерівництві. Виявлено, що в центрі світоглядних поглядів І. Зязюна – відкрита модель людини й освіти, створена не тільки на основі нової суб’єктної (гуманітарної) парадигми, але й попередніх систем, заснованих на об’єктній парадигмі, яка поєднує інтереси людей з їхніми унікальними духовними параметрами. Аргументовано наукову позицію, що самонавчання та саморозвиток об’єднуються у тісному взаємозв’язку, адже вони постають вихідним продуктом учіння особистості людини і виступають в якості рівня пізнавальної активності. The essence of the key research term «anthropology » is revealed. It has been proven that the socio-anthropological approach allows to analyze the evolution of the interaction of man, nature, and society in the historical, social, and biological context. Emphasis is placed on the anthropo-ethical-aesthetic aspects of pedagogical skills. It is proven that philosophical knowledge gives pedagogical anthropology general ideas about man, his nature and place in the world and at the same time is the basis of pedagogical views on the essence, goals and tasks of pedagogy. The typology of the concepts of education through the prism of the philosophical and anthropological principle according to I. Zyazyun is presented. It was determined that the object paradigm emphasizes the purposeful influence on the student in the conditions of a more or less strictly controlled pedagogical system. Instead, the subject paradigm emphasizes the basics of free self-development of the individual, his self-management. It was revealed that in the context of the worldview of I. Zyazyun, the open model of man and education is based not only on the new subject (humanitarian) paradigm, but also on the basis of previous systems based on the object paradigm, which combines the interests of people with their unique spiritual parameters. The scientific position is argued that self-learning and self-development are combined in a close interrelationships, because they are the initial product of the learning of a person’s personality and act as the basis of the level of cognitive activity. |
|
Publisher |
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie - Filia w Ełku
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743796/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB%20%D1%83%20%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80.%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90.%20Ksi%C4%85%C5%BCka%20-%20tre%C5%9B%C4%87-197-204.pdf
Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2024) Understanding socio-anthropological ideas in Ukrainian philosophy of education . Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie - Filia w Ełku, m. Ełk, Polska, pp. 197-204. ISBN 978-83-66760-32-5 |
|