Application of project technologies in the formation of environmental competence of high school students to overcome the environmental consequences of war
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743702/
http://monograph.com.ua/pctc/catalog/book/978-617-8360-06-1.ch1 |
|
Title |
Application of project technologies in the formation of environmental competence of high school students to overcome the environmental consequences of war
Застосування проектних технологій у формуванні екологічної компетентності старшокласників щодо подолання екологічних наслідків війни |
|
Creator |
Tolochko, Svitlana
Bordіug, Nataliia Mironets, Liudmyla Alpatova, Oksana Dovhopola, Liudmyla Mehem, Olesya |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
The section is devoted to the study of the features, content, forms and methods of forming the environmental competence of high school students by means of project-research activities. The state of development of the problem of the formation of environmental competence among high school students by means of project-research activities in the context of their continuous development is analyzed; the essence and structure of the concepts “environmental competence of high school students”, “formation of environmental competence in high school students in the context of overcoming the environmental consequences of the war”, “educational project”, “proj- ect-research activity”, “creative process” are specified. Scientific-methodical and educational sup- port for innovative methods of forming the environmental competence of high school students by means of project-research activities has been created. The chapter is dedicated to the study and representation of the project activities of high school students in the conditions of overcoming the environmental consequences of the war through the developed algorithm of actions: analysis of the ecological situation of a specific region; determination of the goals of project activity; development of a strategy for the implementation of project activities; forming a team of project executors; attraction of resources for project implementation; implementation of activities to overcome the environmental consequences of the war; monitoring and evaluation of project activity results; re- porting to the community and sharing the experience of successful project activities; the process of monitoring the implementation of project activities; the process of correcting the results of project activities. The specified material provides the opportunity for teachers to use it during the educational process and is a model for creating their own environmental projects.
Розділ присвячено вивченню особливостей, змісту, форм і методів формування екологічної компетентності старшокласників засобами проектно-дослідницької діяльності. Проаналізовано стан розробки проблеми формування екологічної компетентності старшокласників засобами проектно-дослідницької діяльності в контексті їх постійного розвитку; сутність та структура понять «екологічна компетентність старшокласників», «формування екологічної компетентності старшокласників у контексті подолання екологічних наслідків війни», «навчальний проект», «проектно-дослідницька діяльність», «творчий процес». Створено науково-методичне та навчальне забезпечення інноваційних методик формування екологічної компетентності старшокласників засобами проектно-дослідницької діяльності. Розділ присвячено вивченню та представленню проектної діяльності старшокласників в умовах подолання екологічних наслідків війни через розроблений алгоритм дій: аналіз екологічної ситуації конкретного регіону; визначення цілей проектної діяльності; розробка стратегії реалізації проектної діяльності; формування команди виконавців проекту; залучення ресурсів для реалізації проекту; здійснення заходів щодо подолання екологічних наслідків війни; моніторинг та оцінка результатів проектної діяльності; звітування перед громадою та обмін досвідом успішної проектної діяльності; процес моніторингу реалізації проектної діяльності; процес корекції результатів проектної діяльності. Зазначений матеріал надає можливість педагогам використовувати його під час навчально-виховного процесу та є зразком для створення власних екологічних проектів. |
|
Publisher |
TECHNOLOGY CENTER PC
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743702/1/252-Chapter%20Manuscript-1007-1-10-20241126.pdf
Tolochko, Svitlana (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>), Bordіug, Nataliia (orcid.org/0000-0002-3489-4669 <http://orcid.org/0000-0002-3489-4669>), Mironets, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-9741-7157 <http://orcid.org/0000-0002-9741-7157>), Alpatova, Oksana (orcid.org/0000-0003-0803-9850 <http://orcid.org/0000-0003-0803-9850>), Dovhopola, Liudmyla (orcid.org/0000-0001-6407-332X <http://orcid.org/0000-0001-6407-332X>) and Mehem, Olesya (orcid.org/0000-0002-1871-8497 <http://orcid.org/0000-0002-1871-8497>) (2024) Application of project technologies in the formation of environmental competence of high school students to overcome the environmental consequences of war . TECHNOLOGY CENTER PC, c. Kharkiv, Ukraine, pp. 3-25. |
|