Record Details

Інновації як чинник якісних змін в соціальній роботі та соціальній освіті

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743690/
 
Title Інновації як чинник якісних змін в соціальній роботі та соціальній освіті
Innovation as a factor of qualitative changes in social work and social education
 
Creator Савельчук, Ірина Борисівна
Котикова, О.М.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті охарактеризовано різні аспекти проблеми підвищення якості надання соціальних послуг та результативності здійснення підготовки соціальних працівників в закладах вищої освіти. З’ясовано сутність інновацій як чинника якісних змін в освітній та соціальній сферах.
Схарактеризовано особливості впровадження інновацій соціальної роботи відповідно до виокремлених перспективних напрямів (ініціатива отримувачів послуг, конкуренція в сфері надання соціальних послуг, підтримка держави або територіальної громади, наявність ресурсів).
Обґрунтовано взаємопов’язаність інновацій соціальної роботи з освітніми інноваціями та іншими традиційними методами й формами аудиторної й позааудиторної навчальної та соціально-виховної діяльності. Доведено доцільність поєднання інноваційних й традиційних методів й форм організації освітнього процесу підготовки соціальних працівників в закладах вищої освіти. Зважаючи на загальну логіку організації підготовки майбутніх
соціальних працівників акцентуємо увагу на виділенні суб’єктів (колективне залучення, групове залучення, індивідуальне залучення) та функцій забезпечення якості здійснення освітнього процесу (нормативно-методичне забезпечення, науково-ослідницьке
забезпечення, практично-діяльнісне забезпечення). Конкретизовано основні методи та форми організації аудиторної та позааудиторної навчальної та соціально-виховної діяльності студентів, які впливають на результативність й оптимальність застосування задля підвищення якості освіти в галузі соціальної роботи.
The article describes various aspects of the problem of improving the quality of social services and the effectiveness of the training of social workers in institutions of higher education. The essence of innovation as a factor of qualitative changes in the educational and social spheres has been clarified. The peculiarities of the implementation of social work innovations are characterized in accordance with the identified promising areas (initiative of service recipients, competition in the field of social service provision, support of the state or territorial community, availability of resources). The interrelationship of social work innovations with educational innovations and other traditional
methods and forms of classroom and extracurricular educational and social-educational activities is substantiated. The expediency of combining innovative and traditional methods and forms of organization of the educational process of training social workers in institutions of higher education has been proven. Taking into account the general logic of the organization of the training of future social workers, attention is focused on selected subjects (collective involvement, group involvement, individual involvement) and the function of ensuring the quality of the educational process
(normative-methodical support, scientific-research support, practical-practical support). The main methods and forms of organizing classroom and extracurricular educational and social-educational activities of students, which affect the effectiveness and optimality of application to improve the
quality of education in the field of social work, are specified.
 
Publisher ТНПУ імені В. Гнатюка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743690/1/%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%86.%D0%91.%2C%20%D0%9A%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9E.%D0%9C.%20%D0%86%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%8F%D0%BA%20%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%8F%D0%BA%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%20%D0%B2%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D1%96%20%D1%82%D0%B0%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%96.pdf
- Савельчук, Ірина Борисівна (orcid.org/0000-0001-6813-4548 <http://orcid.org/0000-0001-6813-4548>) and Котикова, О.М. (orcid.org/0000-0003-1420-1500 <http://orcid.org/0000-0003-1420-1500>) (2022) Innovation as a factor of qualitative changes in social work and social education Соціальна робота та соціальна освіта, 2 (9). pp. 289-296. ISSN 2520-6451