Record Details

Сталий розвиток професійної освіти на основі державно-приватного партнерства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743536/
https://conference.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/370
10.32835/2786-619X.2024.6.19.10-32
 
Title Сталий розвиток професійної освіти на основі державно-приватного партнерства
Sustainable development of vocational education based on public-private partnership
 
Creator Радкевич, В.О.
 
Subject 33 Economics. Economic science
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Описано важливість сталого розвитку як одного з ключових концептів сучасного суспільства, спрямованого на досягнення балансу між економічними, екологічними та соціальними аспектами. Визначено, що Україна є активним учасником міжнародних ініціатив, таких як «Порядок денний до 2030 року», інтегруючи їх у національну політику. Обґрунтовано необхідність розвитку професійної освіти для забезпечення підготовки фахівців, здатних відповідати сучасним викликам
сталого розвитку. Розкрито, що сталий розвиток професійної освіти ґрунтується на поєднанні теоретичних знань і практичних навичок й реалізується завдяки співпраці держави та бізнесу. Розглянуто вплив державно-приватного партнерства на реформування системи професійної освіти, зокрема на основі створення нових освітніх і навчальних програм та модернізації інфраструктури.
Окреслена участь приватного сектора у фінансуванні професійної освіти з урахуванням сучасних потреб ринку праці. Підкреслено важливість інтеграції інноваційних технологій в освітній процес, що сприяє формуванню необхідних компетентностей у майбутніх фахівців, адаптації освітніх програм до нових викликів, що стоять перед національною економікою та ринком праці.
The importance of sustainable development as one of the key concepts of modern society aimed at achieving a balance between economic, environmental and social aspects is described. It is determined that Ukraine is an active participant in international initiatives, such as Agenda 2030, integrating them into national policy. The need to develop professional education to ensure the training of specialists capable of meeting the current challenges of sustainable development is substantiated. It is revealed that the sustainable development of vocational education is based on a combination of theoretical knowledge and practical skills and is realized through cooperation between the state and business. The impact of public-private partnerships on reforming the vocational education system, in particular through the creation of new educational and training programs and infrastructure modernization, is considered. The participation of the private sector in financing vocational education is outlined, taking into account the current needs of the labor market. The author emphasizes the importance of integrating innovative technologies into the educational process, which contributes to the formation of the necessary competencies of future professionals, and adapting educational programs to new challenges facing the national economy and labor market.
 
Publisher ІПО НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743536/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B9%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20Monografia_2024_%D0%A0%D0%B0%D0%B4%D0%BA%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%92.%D0%A0%D0%B5%D0%B4.pdf
- Радкевич, В.О. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) (2024) Sustainable development of vocational education based on public-private partnership Інноваційна професійна освіта. Професійна освіта в умовах сталого розвитку суспільства: монографія, 6 (19). pp. 10-32. ISSN 2786-619Х
10.32835/2786-619X.2024.6.19.10-32