Використання навчальної моделі 5Е з ІКТ підтримкою під час вивчення учнями загальної середньої освіти теми відбиття світла
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743572/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5742 10.33407/itlt.v102i4.5742 |
|
Title |
Використання навчальної моделі 5Е з ІКТ підтримкою під час вивчення учнями загальної середньої освіти теми відбиття світла
Using 5Е instructional model with ICT support in teaching lower secondary students on the topic of light reflection |
|
Creator |
Pacala, Frank Angelo
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 373 Kinds of school providing general education 53 Physics |
|
Description |
Освітній процес сьогодні базується на активній роботі в класі. Викладання фізики повинно більше зосереджуватися на дослідницькій діяльності учнів. У цьому дослідженні вивчається вплив навчальної моделі 5Е на основі ІКТ на концептуальне розуміння та наукові навички учнів 6 класу щодо відбиття світла. Модель 5Е розшифровується як «Залучай, досліджуй, пояснюй, розробляй та оцінюй» (Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate). До дослідження, де використовувалась змішана методика, було залучено 24 учні, які брали участь в інтервенції на основі моделі 5Е. Результати до і після тестування показали значне покращення концептуальних знань і навичок наукового процесу. Статистичний аналіз з використанням парних t-тестів і критерію Коена показав, що модель 5E значно покращила концептуальне розуміння учнями теми та їхні наукові навички. У дослідженні також використовувався феноменологічний аналіз, який визначив три критичні теми, що сприяли успіху інтервенції. Це високий інтерес і захоплення від використання лабораторних матеріалів, співпраця між учнями в дослідженні відбиття світла, а також підтримка і фасилітація вчителя, щоб допомогти учням подолати труднощі. Модель 5E, у якій передбачено етапи залучення, дослідження, пояснення, розробки та оцінювання, викликала велику зацікавленість учнів і підтримувала їх ентузіазм протягом усього навчання. Дослідження підтверджує, використання моделі 5E сприяє виробленню навчальних навичок та позитивно впливає на розуміння та засвоєння навчального матеріалу. Кількісний та якісний аналіз дає розуміння ефективності інтервенції та пропонує рекомендації щодо покращення впровадження моделі 5E у природничо-наукову освіту. Це дослідження рекомендує надавати вчителям можливості для професійного розвитку, щоб покращити їхні навички у впровадженні навчальної моделі 5E. Регулярні семінари, спільні заняття та можливості для обміну знаннями можуть забезпечити вчителів сучасними стратегіями викладання та ідеями.
The educational process has become more accustomed to active classroom engagement. Physics teaching should focus more on young pupils’ investigative journey. This research investigates the effect of the ICT-based 5Es instructional model on the conceptual understanding and science process skills of grade 6 pupils on light reflection. The 5E Model stands for Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate. The study used a mixed-method design involving 24 students participating in a 5E-based intervention. The pre- and post-test results showed a significant improvement in conceptual knowledge and science process skills. Statistical analysis using paired t-tests and Cohen's d found that the 5E Model has significantly improved students' conceptual understanding of the topic and their science process skills. The study also used a phenomenological analysis and identified three critical themes that contributed to the success of the intervention. These themes were high interest and excitement in using laboratory materials, collaboration among students in exploring light reflection, and teacher scaffolding and facilitation to help students overcome challenges. The 5Es Model, which involves engaging, examining, explaining, elaborating, and evaluating stages, was highly influential in keeping students interested and enthusiastic throughout the learning process. The study confirms that the 5Es instructional model positively impacts students’ science process skills and conceptual understanding. Using both quantitative and qualitative analyses provides a thorough understanding of the intervention’s effectiveness and offers recommendations for improving the implementation of the 5Es Model in science education. This study recommended providing professional development opportunities for teachers to enhance their skills in implementing the 5Es instructional model. Regular workshops, collaborative sessions, and opportunities for knowledge exchange can equip teachers with up-to-date teaching strategies and insights. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743572/1/Frank%20Angelo%20Pacala.pdf
- Pacala, Frank Angelo (orcid.org/0000-0001-5774-0008 <http://orcid.org/0000-0001-5774-0008>) (2024) Using 5Е instructional model with ICT support in teaching lower secondary students on the topic of light reflection Information Technologies and Learning Tools, 4 (102). pp. 51-64. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v102i4.5742 |
|