Навчальне програмування в контексті рефлексії розумових дій та їх формалізація програмним кодом
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743570/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5719 10.33407/itlt.v102i4.5719 |
|
Title |
Навчальне програмування в контексті рефлексії розумових дій та їх формалізація програмним кодом
Educational programming in the context of reflection of cognitive actions and their formalization with program code |
|
Creator |
Головін, Микола
Головіна, Ніна Гузачов, Дмитро |
|
Subject |
004.4 Software
1 Philosophy. Psychology 37.02 General questions of didactics and method 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У роботі розглянуто проблему покращення навчання програмуванню через оптимізацію рефлексії, що супроводжує написання програмного коду. Рефлексія як контроль логіки мислення є важливим механізмом критичного мислення в навчальній і в професійній діяльності. Метою цього дослідження є формування оптимізованих, концептуальних, лаконічних схем рефлексії, що дозволять успішно справлятись із задачами навчального практичного програмування. Для реалізації мети проведений аналіз навчальних практичних дій з програмування в контексті їх рефлексії на прикладі створення комп’ютерної моделі простого фізичного явища. Вибір програмування як діяльності для аналізу рефлексії критичного мислення зумовлений тим, що ця діяльність добре формалізована. Сутність рефлексії критичного мислення розкривається тут в рафінованій прозорій формі. Моделювання надає процесу мислення свій контраст, адже в ментальній діяльності, крім алгоритмічних сенсів, з’являються ще й додаткові фізичні. Програмування моделі фізичного процесу тут є своєрідним полігоном дослідження. Рефлексія розглядається через призму циклічних ментальних процесів у термінах формальної логіки з опорою на еволюцію структури декларативних знань. Кінцевою інстанцією цього аналізу стала формалізація дій рефлексії в лаконічних схемах як самих процесів, так і структури знань. Важливу частину роботи займає зв’язок ментальних дій з відповідною матеріалізованою діяльністю. Цей зв’язок також вдалось лаконічно зобразити на відповідній схемі. Представлена в роботі чітка, коротка, виразна формалізація дій критичного мислення, пов’язана з матеріалістичними діями, в лаконічних схемах могла б застосовуватись здобувачами освіти для оптимізації навчання та формування протоколів абстрактно-логічного і причинно-наслідкового мислення. Розроблені схеми рефлексії можуть розглядатись як методичний засіб навчання, який дозволяє уникнути когнітивних пасток і оптимізувати навчальну діяльність як у сфері практичного програмування, так і в природничих галузях знань, де передбачаються практичні дії по створенню або відлагодженню штучних об’єктів високої складності.
The paper examines the problem of improving programming learning through optimization of reflection accompanying the writing of software code. Reflection, as control of the logic of thinking, is an important mechanism of critical thinking in educational and professional activities. The purpose of this research is the formation of optimized, conceptual, concise schemes of reflection, which will allow to successfully cope with the tasks of educational practical programming. To realize the goal, an analysis of educational practical activities in programming was carried out in the context of their reflection on the example of creating a computer model of a simple physical phenomenon. The choice of programming as an activity for analyzing critical thinking reflection is due to the fact that this activity is well formalized. The essence of critical thinking reflection is revealed here in a refined and transparent form. Modeling gives the thinking process its own contrast, because in mental activity, in addition to algorithmic senses, additional physical ones also appear. Programming a model of a physical process here is a kind of research ground. Reflection is considered through the prism of cyclical mental processes in terms of formal logic with reference to the evolution of the structure of declarative knowledge. The final instance of this analysis was the formalization of reflection actions in laconic schemes, both the processes themselves and the structure of knowledge. An important part of the work is the connection of mental actions with the corresponding materialized activity. This relationship was also succinctly depicted on the corresponding diagram. The clear, short, expressive formalization of critical thinking actions presented in the work, in connection with materialistic actions, in laconic schemes could be used by education seekers to optimize learning and form protocols of abstract-logical and cause-and-effect thinking. The developed reflection schemes can be considered as a methodical means of learning that allows you to avoid cognitive traps and optimize educational activities both in the field of practical programming and in natural fields of knowledge, where practical actions to create or debug artificial objects of high complexity are expected. |
|
Publisher |
Інститут цифровізації освіти НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743570/1/%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%20%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%BD.pdf
- Головін, Микола (orcid.org/0000-0003-4516-4677 <http://orcid.org/0000-0003-4516-4677>), Головіна, Ніна (orcid.org/0000-0002-1152-1536 <http://orcid.org/0000-0002-1152-1536>) and Гузачов, Дмитро (orcid.org/0000-0007-3281-602X <http://orcid.org/0000-0007-3281-602X>) (2024) Educational programming in the context of reflection of cognitive actions and their formalization with program code Information Technologies and Learning Tools, 4 (102). pp. 26-38. ISSN 2076-8184 10.33407/itlt.v102i4.5719 |
|