Дослідження впливу психологічного здоров’я педагога на психологічну готовність до професійної діяльності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743565/
https://science.iea.gov.ua/2023-1-93-107/ 10.32987/2617-8532-2023-1-93-107 |
|
Title |
Дослідження впливу психологічного здоров’я педагога на психологічну готовність до професійної діяльності
Research of influence of psychological health of teacher is on psychological readiness to professional activity |
|
Creator |
Павлик, Н.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Статтю присвячено висвітленню результатів емпіричного дослідження впливу психологічного здоров’я особистості на її психологічну готовність до творчої професійно-педагогічної діяльності. Автором визначено структуру й показники таких категорій, як «психологічне здоров’я особистості» та «психологічна готовність педагога». Психологічне здоров’я визначається як багаторівневе утворення, що презентує гармонійний стан особистості, основою котрого є баланс між духовною, соціальною, інтелектуальною, емоційною, вольовою й тілесною підструктурами особистості, а також гармонія між людиною і світом. Структура психологічного здоров’я особистості представлена ієрархією духовно-смислового, соціального, психічного та психосоматичного компонентів. Психологічна готовність педагога – це психологічна риса, основою якої слугує єдність педагогічної мотивації й педагогічних здібностей. Ця риса має такі компоненти: ціннісно-мотиваційний, морально-комунікативний, креативно-когнітивний та емоційно-вольовий. У статті наведено результати експериментального дослідження, а саме описано особливості стану психологічного здоров’я та психологічної готовності в сучасних педагогів, встановлено закономірності впливу психологічного здоров’я вчителя на його готовність до професійно-педагогічної діяльності. За допомогою методів математичної статистики визначено фактори, що сприяють педагогічній творчості вчителя. Автором встановлено закономірність: чим вищий рівень психологічного здоров’я людини, тим більш виражена в неї психологічна готовність до педагогічної діяльності; чим нижчий рівень психологічного здоров’я, тим менше вчитель здатний до професійно-педагогічної творчості.
The article is devoted to establishing the regularities of the impact of a teacher’s psychological health on his/her readiness for creative professional activity. The author identifies the structure of psychological health and the psychological readiness of teachers for professional activity. Psychological health is defined as a multi-level formation that represents a harmonious state of the individual, based on the balance between the spiritual, social, intellectual, emotional, volitional and bodily substructures of the personality, as well as harmony between the individual and the world. The structure of psychological health is represented by a hierarchy of spiritual-semantic, social, mental and psychosomatic components. The psychological readiness of a teacher is a psychological quality based on the unity of pedagogical motivation and pedagogical abilities. The components of psychological readiness are: value-motivational, moral-communicative, creative-cognitive and emotional-volitional. The article describes the features of the state of psychological health and psychological readiness of modern teachers of the New Ukrainian School (NUS). The study revealed that 70% of the NUS teachers have a high level of psychological readiness for creative pedagogical activity. However, 17% of them have a low level of psychological health. Using the methods of mathematical statistics, the author established the patterns of the impact of the state of psychological health of teachers on their readiness for professional creativity. The results of this survey pointed to the following: the higher the level of psychological health of a person, the more pronounced his/her psychological readiness for pedagogical activity; the lower the level of psychological health, the less capable the teacher is of professional and pedagogical creativity. An important factor of development in a teacher’s psychological readiness is the flexibility of thinking and a positive emotional state. The researcher has experimentally proved that the psychological health of a teacher is the basis for the effectiveness of his/her professional activity. |
|
Publisher |
Державна наукова установа "Інститут освітньої аналітики
|
|
Date |
2023
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743565/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9D.%D0%92.%20%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB.%20%D0%B4%D0%BE%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B0%20%281%29.pdf
- Павлик, Н.В. (orcid.org/0000-0002-5828-606X <http://orcid.org/0000-0002-5828-606X>) (2023) Research of influence of psychological health of teacher is on psychological readiness to professional activity Освітня аналітика України, 1. pp. 93-107. ISSN 2617-8532 10.32987/2617-8532-2023-1-93-107 |
|