Організаційно-педагогічні умови залучення батьків до використання дидактичних можливостей цифрового середовища в освіті дітей раннього і дошкільного віку: методичний посібник
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743748/
10.32405/978-617-8011-97-0-2024-88 |
|
Title |
Організаційно-педагогічні умови залучення батьків до використання дидактичних можливостей цифрового середовища в освіті дітей раннього і дошкільного віку: методичний посібник
Organizational and pedagogical conditions for involving parents in the use of didactic opportunities of the digital environment in the education of early and preschool children. Methodological manual |
|
Creator |
Васильєва, С.А.
Довбня, С.О. Левінець, Н.В. Луценко, В.О. Цвєткова, Г. Г. |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Методичний посібник присвячено результатам проведеного впродовж 2022- 2024 років прикладного дослідження проблеми забезпечення батьків дітей раннього та дошкільного віку дидактичними матеріалами, що існують у цифровому середовищі. Два розділи методичного посібника репрезентують науково-методичні засади розвитку дітей у цифровому освітньому середовищі закладів дошкільної освіти та в родинах вихованців, організаційно-педагогічні умови залучення батьків до використання дидактичних можливостей цифрового середовища в дошкільній освіті дітей раннього і дошкільного віку. Інноваційність і оригінальність науково-методичного доробку авторського колективу полягає в розробці контенту, який пропонують вище означені умови, визначені прийоми пізнання віртуального та реального світів та способів їх застосування, способи використання цифрового освітнього контенту, технологія методичного супроводу діяльності педагогів та батьків дітей раннього та дошкільного віку у цифровому освітньому середовищі, цілісна система критеріїв та показників для комплексної оцінки цифрового освітнього контенту педагогами та батьками з метою здійснення вибору змісту та його використання для розвитку дітей раннього віку у цифровому освітньому середовищі закладу дошкільної освіти та родині. Методичний посібник може бути корисним для батьків, педагогів дошкільної освіти, науковців, студентів. The methodological manual is dedicated to the results of an applied study conducted in 2022-2024 on the problem of providing parents of early and preschool children with didactic materials that exist in the digital environment. Two sections of the methodological manual represent the scientific and methodological principles of child development in the digital educational environment of preschool educational institutions and in the families of pupils, the organizational and pedagogical conditions for involving parents in the use of the didactic capabilities of the digital environment in preschool education of early and preschool children. The innovation and originality of the scientific and methodological achievements of the author's team lies in the development of content that offers the above-mentioned conditions, certain methods of cognition of the virtual and real worlds and methods of their application, methods of using digital educational content, technology of methodological support of the activities of teachers and parents of early and preschool children in the digital educational environment, a holistic system of criteria and indicators for a comprehensive assessment of digital educational content by teachers and parents in order to select content and use it for the development of early children in the digital educational environment of a preschool educational institution and the family. The methodological manual can be useful for parents, preschool teachers, scientists, students. |
|
Publisher |
НАЇР
|
|
Contributor |
Васильєва, С.А.
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743748/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%28%D1%80%D0%B5%D0%B4._%D0%A1.%D0%90._%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%94%D0%B2%D0%B0%29_%20%282%29.pdf
Васильєва, С.А. (orcid.org/0000-0002-0452-4835 <http://orcid.org/0000-0002-0452-4835>), Довбня, С.О. (orcid.org/0000-0002-2882-4680 <http://orcid.org/0000-0002-2882-4680>), Левінець, Н.В. (orcid.org/0000-0002-5191-4940 <http://orcid.org/0000-0002-5191-4940>), Луценко, В.О. (orcid.org/0000-0002-1681-0601 <http://orcid.org/0000-0002-1681-0601>) and Цвєткова, Г. Г. (orcid.org/0000-0003-1556-4856 <http://orcid.org/0000-0003-1556-4856>) (2024) Organizational and pedagogical conditions for involving parents in the use of didactic opportunities of the digital environment in the education of early and preschool children. Methodological manual . НАЇР, м. Івано-Франківськ, Україна. ISBN 978-617-8011-97-0 10.32405/978-617-8011-97-0-2024-88 |
|