Впровадження аспектів наскрізного навчання задля формування базових компетентностей здобувачів освіти в Новій українській школі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743380/
https://www.economics.in.ua/2024/04/02.html |
|
Title |
Впровадження аспектів наскрізного навчання задля формування базових компетентностей здобувачів освіти в Новій українській школі
Implementation of cross-cutting learning aspects for the formation of basic competencies of students in the New Ukrainian School |
|
Creator |
Данко, А.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті розглянуто особливості впровадження аспектів наскрізного навчання для формування базових компетентностей здобувачів освіти в умовах реалізації концепції Нової української школи (НУШ). Визначено, що наскрізне навчання охоплює освітню діяльність здобувачів освіти за всіма змістовними лініями та базовими дисциплінами, забезпечуючи послідовність, логічність і доступність у формуванні ключових умінь і навичок. Акцент зроблено на таких компетентностях, як критичне мислення, креативність, здатність до аналізу та прийняття рішень. Також досліджено роль інтегрованого підходу в освітній діяльності середньої школи, який сприяє вдосконаленню навичок, набутих у початковій школі, та їх трансформації на якісно новий рівень. Матеріал буде корисним для педагогів, методистів та науковців, які займаються питаннями реформування освіти.
The article examines the peculiarities of implementing aspects of cross-cutting learning to form the basic competencies of students in the context of the New Ukrainian School (NUS) concept. It is determined that cross-cutting learning covers the educational activities of students in all content areas and basic disciplines, ensuring consistency, logic and accessibility in the formation of key skills. The emphasis is placed on such competencies as critical thinking, creativity, analysis and decision-making. The role of an integrated approach in secondary school education, which helps to improve the skills acquired in primary school and transform them to a qualitatively new level, is also explored. The material will be useful for teachers, meteorologists, and researchers involved in education reform. |
|
Publisher |
ЦФЕНД
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743380/1/%D0%9D%D0%B0%D1%81%D0%BA%D1%80%D1%96%D0%B7%D0%BD%D0%B5%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Данко, А. (orcid.org/0000-0001-9551-4327 <http://orcid.org/0000-0001-9551-4327>) (2024) Implementation of cross-cutting learning aspects for the formation of basic competencies of students in the New Ukrainian School In: Наука, освіта і технології в ХХI столітті: наукові ідеї та механізми реалізації: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Ізмаїл, 2 квітня 2024 р.) . ЦФЕНД, м. Ізмаїл, Україна, pp. 9-10. |
|