Особливості спілкування педагогів на засадах партнерства в процесі організації освітньої діяльності здобувачів освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743378/
|
|
Title |
Особливості спілкування педагогів на засадах партнерства в процесі організації освітньої діяльності здобувачів освіти
Peculiarities of communication of teachers on the basis of partnership in the process of organizing educational activities of students |
|
Creator |
Данко, А.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Стаття розглядає особливості педагогічного спілкування на засадах педагогіки партнерства в процесі організації освітньої діяльності здобувачів освіти. Автор акцентує увагу на ролі педагогічного спілкування як ключового механізму обміну інформацією, досвідом та взаємодії в межах педагогічного колективу. Підкреслюється важливість застосування принципів педагогіки партнерства, що включають повагу, довіру, рівність прав та колективне прийняття рішень. Розглянуто основні функції педагогічного спілкування, такі як організація освітнього процесу, обмін досвідом, самопрезентація педагога та вирішення спільних проблем. Автор аналізує три складові педагогічного спілкування — комунікативну, інтерактивну та перцептивну, що забезпечують ефективність партнерської взаємодії. У статті також визначено особливості спілкування педагогів у контексті освітньої реформи «Нова українська школа», що передбачає впровадження сучасних методів і технологій для підготовки педагогів до реалізації концепції партнерства.
The article examines the features of pedagogical communication on the basis of partnership pedagogy in the process of organizing educational activities of students. The author emphasizes the role of pedagogical communication as a key mechanism for the exchange of information, experience and interaction within the teaching staff. The importance of applying the principles of partnership pedagogy, including respect, trust, equality of rights and collective decision-making, is emphasized. The main functions of pedagogical communication, such as the organization of the educational process, exchange of experience, self-presentation of the teacher and solving common problems, are considered. The author analyzes the three components of pedagogical communication - communicative, interactive and perceptual - that ensure the effectiveness of partnership interaction. The article also identifies the peculiarities of teachers' communication in the context of the educational reform “New Ukrainian School”, which involves the introduction of modern methods and technologies to prepare teachers for the implementation of the partnership concept. |
|
Publisher |
ФОП Осадца Ю.В.
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743378/1/%D0%9E%D0%A1%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%98%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A1%D0%9F%D0%86%D0%9B%D0%9A%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%92%20%D0%9D%D0%90%20%D0%97%D0%90%D0%A1%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A5%20%D0%9F%D0%95%D0%94%D0%90%D0%93%D0%9E%D0%93%D0%86%D0%9A%D0%98%20%D0%9F%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%9D%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%90%D0%92%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A6%D0%95%D0%A1%D0%86%20%D0%9E%D0%A0%D0%93%D0%90%D0%9D%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%86%CC%88%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%86%CC%88%20%D0%94%D0%86%D0%AF%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%97%D0%94%D0%9E%D0%91%D0%A3%D0%92%D0%90%D0%A7%D0%86%D0%92%20%D0%9E%D0%A1.pdf
- Данко, А. (orcid.org/0000-0001-9551-4327 <http://orcid.org/0000-0001-9551-4327>) (2024) Peculiarities of communication of teachers on the basis of partnership in the process of organizing educational activities of students In: . ФОП Осадца Ю.В., м. Тернопіль, Україна, 111 -112. |
|