Record Details

Теоретична інтерпретація сімейно-спрямованих очікувань сучасної учнівської молоді

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743352/
http://www.aphn-journal.in.ua/archive/51_2022/71.pdf
10.24919/2308-4863/51-71
 
Title Теоретична інтерпретація сімейно-спрямованих очікувань сучасної учнівської молоді
Theoretical interpretation of family-oriented expectations of modern students
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена аналізу теоретичного матеріалу з проблеми сімейних рольових очікувань сучасної учнівської молоді.
У статті подано теоретичну інтерпретацію як сімейно-спрямованих очікувань сучасної учнівської молоді, так і готовності молодої особи до майбутнього сімейного життя.
Шляхом аналізу наукових поглядів на сутність понять «Соціальні очікування», «Шлюбно-сімейні очікування» та ін., у статті уточнено сутність поняття «Сімейно-спрямовані очікування сучасної учнівської молоді», його складові. «Сімейно-спрямовані очікування сучасної учнівської молоді» розглядаємо як процес психічної регуляції поведінки, який забезпечується когнітивною, емоційно-ціннісною та поведінковою готовністю особистості до майбутнього сімейного життя. Характеризуючи сімейно-спрямовані очікування як процес, виокремлюємо у ньому наступні структурні складові: «очікуване сімейне середовище», «очікуваний чоловік/дружина», «очікуване розподілення ролей у сімейній системі при реалізації сімейних функцій», «очікувана кількість дітей», «очікуване виконання партнером батьківської ролі», «очікувана інтимна сфера у подружньому житті», «очікувана потреба в моральній та емоційній підтримці з боку партнера» та ін.
«Готовність молодої особистості до майбутнього сімейного життя» розглянуто як психологічний феномен, що охоплює інтегральну сукупність якостей, що поєднує наявність знань, навичок і вмінь з сімейної педагогіки, основ репродуктивної культури, позитивне ставлення до майбутнього сімейного життя, свідоме усвідомлення відповідальності за ефективне виконання подружніх і батьківських ролей, які забезпечують у майбутньому здатність молодої особи свідомо планувати майбутнє подружнє життя та народження дітей. Виокремлено структурні складові поняття «Готовність молодої особистості до майбутнього сімейного життя», як-то: 1) певна сума знань: щодо значення сім’ї в житті людини та її функцій; щодо подружніх і батьківських ролей, їхніх функцій, відповідальності, способи взаємодії між молодим подружжям та з майбутньою дитиною; знання з основ репродуктивного здоров’я; 2) наявність емпатійної здатності, позитивного ставлення до нових обов’язків, прагнення свідомо і відповідально виявляти подружні й батьківські почуття; здатність до самовдосконалення; 3) наявність елементарних побутових вмінь, необхідних для майбутнього подружнього життя, вмінь елементарного догляду за дитиною та створення безпечного середовища для неї; вміння застосовувати необхідні знання у спілкуванні і міжособистісній взаємодії; уміння регулювати власні емоції і поведінку. Розглянуто і доведено сенситивність юнацького віку для формування готовності молодої особистості до майбутнього сімейного життя (юні досить активно включаються в доросле життя, засвоюють соціальні норми, формують ідентичність; соціальні та моральні якості старшокласника формуються прискореними темпами; спостерігається потреба до самовиховання; активно формується світогляд, система оцінкових суджень, переконання та ідеали, закладаються соціальні установки людини; підсилюється здатність до самоспоглядання та самовираження та ін.).
The article is devoted to the analysis of theoretical material on the problem of family role expectations of modern student youth.
The article presents a theoretical interpretation of how family-oriented expectations of modern students, as well as the readiness of a young person for future family life.
By analyzing scientific views on the essence of the concepts of "social expectations", "marriage and family expectations", etc., the article clarifies the essence of the concept of "family-oriented expectations of modern students", its components. "Family-oriented expectations of modern students" are considered as a process of mental regulation of behavior, which is provided by the cognitive, emotional-value and behavioral readiness of the individual for future family life. Describing family-oriented expectations as a process, we distinguish the following structural components in it: "expected family environment", "expected husband/wife", "expected distribution of roles in the family system in the implementation of family functions", "expected number of children", "expected performance of the partner's parental role", "expected intimate sphere in married life", "expected need for moral and emotional support from the partner", etc.
"Readiness of a young person for future family life" is considered as a psychological phenomenon, encompassing an integral set of qualities, combining the presence of knowledge, skills and abilities from family pedagogy, the basics of reproductive culture, a positive attitude to future family life, a conscious awareness of responsibility for the effective performance of marital and parental roles, which ensure in the future the ability of a young person to consciously plan future married life and the birth of children. The structural components of the concept of "readiness of a young person for future family life" are identified, such as: 1) a certain amount of knowledge: about the importance of family in human life and its functions; about marital and parental roles, their functions, responsibility, ways of interaction between young spouses and with the future child; knowledge of the basics of reproductive health; 2) the presence of empathic ability, positive attitude to new responsibilities, the desire to consciously and responsibly identify marital and parental feelings; the ability to self-improve; 3) the presence of elementary everyday skills necessary for future married life, the skills of elementary child care and creating a safe environment for him/her; the ability to apply the necessary knowledge in communication and interpersonal interaction; the ability to regulate their own emotions and behavior.
The sensitivity of adolescence for the formation of readiness of a young person for future family life is considered and proved (young people are quite actively included in adult life, learn social norms, form identity; social and moral qualities of a high school student are formed at an accelerated pace; there is a need for self-education; a worldview, a system of value judgments, beliefs and ideals are actively formed, social attitudes of a person are laid; the ability to selfcontemplation and self-expression is strengthened, etc.).
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743352/1/%D0%9B.%D0%92.%20%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%20%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D1%81%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE-%D1%81%D0%BF%D1%80%D1%8F%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BE%D1%87%D1%96%D0%BA%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%8C%20%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D1%96.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2022) Theoretical interpretation of family-oriented expectations of modern students Current issues of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University (51). pp. 463-467. ISSN 2308-4855
10.24919/2308-4863/51-71