Record Details

Компенсація навчальних втрат учнів початкової школи в умовах війни засобами підручника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743223/
https://eu-conf.com/en/events/development-of-theories-and-methods-ofeducation-of-past-years/
 
Title Компенсація навчальних втрат учнів початкової школи в умовах війни засобами підручника
Compensation for educational losses of primary school pupils in wartime conditions through textbooks
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Навчальний процес у закладах загальної середньої освіти зазнає постійної трансформації, адаптуючись до реалій воєнного часу. Складнощі організації навчання в різних регіонах України під час війни, проблеми адаптації дітей за кордоном та різні системи соціальних взаємозв’язків вимагають оновлення підходів до освітнього процесу, пошук дієвих засобів компенсації навчальних втрат учнів. Протягом майже трьох років було зроблено декілька спроб моніторингів освітніх втрат учнів в умовах війни та представлено їх результати. Тоді ж було здійснено спроби віднайти ті заходи, які сприяли б уповільненню цих негативних процесів. Для компенсації навчальних втрат учнів в умовах війни важливо використовувати доступні засоби навчання, які забезпечують стабільність освітнього процесу та підтримують індивідуальний підхід. Можна припустити, що за умов доступу учнів до засобів навчання, зокрема шкільного підручника, ефективна робота з ним сприятиме адаптації навчального процесу до індивідуальних потреб дітей, що, у свою чергу, забезпечить якість навчання та допоможе подолати навчальні втрати.
The educational process in secondary education institutions is undergoing constant transformation, adapting to the realities of wartime. The difficulties of organizing education in different regions of Ukraine during the war, the problems of children's adaptation abroad, and different systems of social relationships require updating approaches to the educational process, finding effective means of compensating for pupils' educational losses. For almost three years, several attempts have been made to monitor pupils' educational losses in wartime and their results have been presented. At the same time, attempts were made to find measures that would help slow down these negative processes. To compensate for pupils' educational losses in wartime, it is important to use accessible educational tools that ensure the stability of the educational process and support an individual approach. It can be assumed that, given pupils' access to educational tools, in particular a school textbook, effective work with it will contribute to adapting the educational process to the individual needs of children, which, in turn, will ensure the quality of education and help overcome educational losses.
 
Publisher European Conference
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743223/1/DEVELOPMENT-OF-THEORIES-AND-METHODS-OF-EDUCATION-OF-PAST-YEARS%20%281%29.pdf
- Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2024) Compensation for educational losses of primary school pupils in wartime conditions through textbooks In: The XII International Scientific and Practical Conference «Development of theories and methods of education of past years», November 18-20, 2024 . European Conference, с. Antwerp, Brussels, pp. 133-138. ISBN 9-789-40377-084-0