Record Details

Розвиток дидактичної системи профільної середньої освіти України: модель сучасного випускника

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743221/
 
Title Розвиток дидактичної системи профільної середньої освіти України: модель сучасного випускника
Development of the didactic system of profile secondary education in Ukraine: a model of a modern graduate
 
Creator Барановська, Олена Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Педагогічні системи навчання в демократичному світі постійно змінюються відповідно до вимог суспільства та ринку праці. Це зумовлює актуальність впровадження профільного навчання в старших класах шкіл та ліцеїв як важливої основи для розвитку ключових компетентностей учнів і підготовки їх до свідомого вибору майбутньої професії. Ключовими аспектами профільної освіти в розвинених країнах є поступовий вибір профільних предметів, можливість вступу до університету, акцент на професійно орієнтованих програмах, варіативність усередині профілів завдяки курсам за вибором, а також добровільність у виборі напрямків. Ці елементи забезпечують учням гнучкий індивідуалізований підхід до навчання, сприяють розвитку спеціалізованих навичок і компетентностей, готуючи їх до усвідомленого вибору майбутньої професії. Для України, яка прагне інтегруватися в європейський освітній простір, впровадження цих аспектів у профільне навчання є надзвичайно важливим. Вони допоможуть адаптувати освітню систему до сучасних вимог ринку праці, зробити її більш гнучкою та орієнтованою на потреби кожного учня, а також підвищити якість підготовки випускників до вступу у вищі навчальні заклади та до професійного життя. В розділі представлено модель сучасного випускника, в якій головною метою є формування його як майбутнього активного члена соціуму та перетворювальної життєвої сили.
Pedagogical systems of learning in a democratic world are constantly changing in accordance with the demands of society and the labor market. This determines the relevance of the introduction of profile training in senior classes of schools and lyceums as an important basis for the development of key competencies of pupils and their preparation for a conscious choice of a future profession. The key aspects of profile education in developed countries are the gradual selection of specialized subjects, the possibility of entering a university, emphasis on professionally oriented programs, variability within the profiles thanks to elective courses, as well as voluntariness in the choice of directions. These elements provide pupils with a flexible, individualized approach to learning, contribute to the development of specialized skills and competencies, preparing them for an informed choice of their future profession. For Ukraine, which seeks to integrate into the European educational space, the implementation of these aspects in profile training is extremely important. They will help to adapt the educational system to modern requirements of the labor market, make it more flexible and oriented to the needs of each pupil, as well as improve the quality of training of graduates for admission to higher educational institutions and professional life. The chapter presents a model of a modern graduate, in which the main goal is to form him as a future active member of society and a transforming life force.
 
Publisher Посвіт
 
Date 2024
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743221/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%202024%20%D0%86%D0%86%20%284%29.pdf
Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>) (2024) Development of the didactic system of profile secondary education in Ukraine: a model of a modern graduate (12). Посвіт, м. Конін, Польща – м. Ужгород, Україна – м. Перемишль, Польща – м. Миколаїв, Україна. ISBN 978-617-8487-34-8