Формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти: зміст і роль у розвиткові особистісного потенціалу
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743218/
https://journals.medacad.rivne.ua/index.php/health-education/article/view/204 10.32782/health-2024.3.26 |
|
Title |
Формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти: зміст і роль у розвиткові особистісного потенціалу
Formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education: content and role in personal potential development |
|
Creator |
Толочко, С.В.
Васюк, О.В. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті здійснено теоретико-методичний аналіз змісту позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти та його роль у розвитку їхнього особистісного потенціалу. Для реалізації мети визначено низку завдань: 1. Схарактеризувати особливості інтелекту. 2. Сформулювати дефініції термінів «психоемоційний інтелект» та «особистісний потенціал». 3. Схарактеризувати основні форми впливу психоемоційного інтелекту на розвиток особистісного потенціалу. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань застосовано такі методи: 1) теоретичні: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел; порівняння, узагальнення; дедуктивний, індуктивний; системний, формалізацію; ідеалізацію; 2) емпіричні: педагогічне спостереження педагогічного досвіду для розкриття змісту позитивного психоемоційного інтелекту, його ролі в розвитку особистісного потенціалу й методів формування психоемоційного інтелекту в здобувачів освіти; систематизації та узагальнення для формування результатів дослідження. Результати. Розкрито понятійно-категоріальний апарат дослідження, схарактеризовано терміни «інтелект», «емоційний інтелект», «психоемоційний інтелект», «особистісний потенціал», «особистісний потенціал учнівської молоді та студентів». Визначено кореляцію рівня сформованості позитивного психоемоційного інтелекту й розвитку особистісного потенціалу здобувачів освіти. Схарактеризовано теоретичні підходи до формування психоемоційного інтелекту через аналіз основних психологічних теорій. Репрезентовано методичний аналіз формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти та його ролі в розвитку їхнього особистісного потенціалу через інтеграцію емоційної освіти, проведення саморефлексійних сесій, психологічних тренінгів і семінарів, створення підтримувального й емоційно безпечного середовища в закладах освіти. Наведено зразки успішної реалізації міжнародних проєктів формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти для розвитку їхнього особистісного потенціалу.
The article provides theoretical and methodological analysis of the content of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education and its role in development of their personal potential. To implement the goal, a number of tasks are defined: 1. Describe features of intelligence. 2. Formulate definitions of the terms “psycho-emotional intelligence” and “personal potential”. 3. Сharacterize main forms of psycho-emotional intelligence influence on the development of personal potential. To achieve this goal and certain tasks, the following methods were applied: theoretical: theoretical analysis and generalization of literary sources; comparison, generalization; deductive, inductive; systemic, formalization; idealization; empirical: pedagogical observation of pedagogical experience to reveal the content of positive psycho-emotional intelligence, its role in the development of personal potential and methods for formation of applicants’ for education psycho-emotional intelligence; systematization and generalization to form research results. Results. Conceptual and categorical apparatus of research is disclosed, terms “intelligence”, “emotional intelligence”, “psycho-emotional intelligence”, “personal potential”, “personal potential of pupils and students” are characterized. Correlation of the level of positive psycho-emotional intelligence formation and development of personal potential of applicants for education are determined. Theoretical approaches to formation of psycho-emotional intelligence through analysis of basic psychological theories are characterized. Methodical analysis of formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education and its role in development of their personal potential through integration of emotional education, self-reflection sessions, psychological trainings and seminars, creation of supportive and emotionally safe environment in educational establishments are represented. Examples of successful implementation of international projects of formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education for development of their personal potential are provided. |
|
Publisher |
Видавничий дім «Гельветика»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743218/1/28.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) and Васюк, О.В. (orcid.org/0000-0003-0926-7599 <http://orcid.org/0000-0003-0926-7599>) (2024) Formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education: content and role in personal potential development Health & Education, 3. pp. 205-210. ISSN 2786-7919 10.32782/health-2024.3.26 |
|