Система безперервної екологічної освіти і виховання: сучасні підходи та перспективи розвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743214/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nts/article/view/15869 10.52058/2786-6025-2024-11(39)-479-492 |
|
Title |
Система безперервної екологічної освіти і виховання: сучасні підходи та перспективи розвитку
A system of continuous environmental education and training: modern approaches and development prospects |
|
Creator |
Бордюг, Н.С.
Алпатова, О.М. |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them |
|
Description |
The article substantiates modern approaches to the organisation of a system of continuous environmental education and upbringing in the educational environment at different levels - from preschool education to lifelong learning. The features of the formation of environmental competence of students of preschool, general secondary, out-of-school and higher education institutions, which are the basis of the system of continuous environmental education and upbringing, are identified and characterised. The continuity of environmental education at different levels of education is outlined. The following modern approaches to environmental education and upbringing are identified and substantiated: integration into educational programmes and disciplines, introduction of project and problem-based learning, creation of a natural educational environment, use of information technology, regionalism, formation of values, and environmentally responsible citizenship. The features, principles of implementation and competences that are formed during the educational process, which are appropriate for the training of future teachers, are highlighted. The necessity of implementing the following prospects for the development of the system of continuing education and upbringing in Ukraine is proved: improvement of teacher training programmes; development of partnerships, cooperation with public and international organisations; implementation of national programmes; increasing the role of non-formal education; expansion of environmental content in the media and social networks. It is determined that the effective organisation of the system of continuous environmental education and upbringing requires support at the state level. It is proved that the system of lifelong environmental education and upbringing is one of the main tools for the formation of a responsible society capable of responding to modern environmental challenges.
У статті здійснено обґрунтування сучасних підходів до організації системи безперервної екологічної освіти і виховання в освітньому середовищі на різних рівнях – від закладів дошкільної освіти до освіти впродовж життя. Визначено та охарактеризовано особливості формування екологічної компетентності здобувачів освіти закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної та вищої освіти, які є основою системи безперервної екологічної освіти та виховання. Окреслено наступність здійснення екологічної освіти на різних рівнях освіти. Визначено та обґрунтовано такі сучасні підходи до здійснення екологічної освіти та виховання: інтеграція в освітні програми та навчальні дисципліни, впровадження проєктного та проблемного навчання, створення природного освітнього середовище, вико- ристання інформаційних технологій, регіональність, формування цінностей, екологічно відповідального громадянина. Виокремлено особливості, принципи реалізації та компетентності, які формуються під час освітньо-виховного процесу, що є доцільними для навчання майбутніх педагогів. Доведено необхідність впровадження таких перспектив розвитку системи безперервної освіти та виховання в Україні: удосконалення програм підвищення кваліфікації педагогів; розвиток партнерства, співпраця з громадськими та міжнародними організаціями; впроваджування національних програм; підвищення ролі неформальної освіти; розширення екологічного контенту в засобах масової інформації та соціальних мережах. Визначено, що для здійснення ефективної організації системи безперервної екологічної освіти та виховання необхідна підтримка на державному рівні. Доведено, що система безперервної екологічної освіти і виховання є одним із основних інструментів для формування відповідального суспільства, здатного реагувати на сучасні екологічні виклики. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743214/1/15869-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-15935-1-10-20241107.pdf
- Бордюг, Н.С. (orcid.org/0000-0002-3489-4669 <http://orcid.org/0000-0002-3489-4669>) and Алпатова, О.М. (orcid.org/0000-0003-0803-9850 <http://orcid.org/0000-0003-0803-9850>) (2024) A system of continuous environmental education and training: modern approaches and development prospects "Science and technology today" ("Pedagogy" series, "Law" series, "Economics" series, "Physical and mathematical sciences" series, "Technics" series), 11 (39). pp. 479-492. ISSN 2786-6025 10.52058/2786-6025-2024-11(39)-479-492 |
|