Record Details

Шкільна освіта країн ЄС в умовах євроінтеграції

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743211/
https://undip.org.ua/library/pedahohichna-komparatyvistyka-i-mizhnarodna-osvita-2024-intehratsiyni-protsesy-v-osviti-u-naukovomu-dyskursi/
 
Title Шкільна освіта країн ЄС в умовах євроінтеграції
School education in EU countries in the context of European integration
 
Creator Шпарик, Оксана Михайлівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description Метою дослідження є аналіз інтеграції європейських національних шкільних систем у спільний Європейський освітній простір задля визначення перспективного досвіду для України в контексті її власної інтеграції до європейського освітнього простору. Виділено ключові сучасні тенденції в інтеграції та гармонізації освітніх шкільних систем у Європейському Союзі, а саме: гармонізація шкільних структур та навчальних програм; забезпечення якості шкільної освіти; впровадження інноваційних методик викладання та оцінювання; цифрова трансформація шкільної освіти; стандартизація вимог до вчителів та підвищення їх кваліфікації; сприяння академічній мобільності учнів та вчителів; забезпечення соціальної інклюзії та рівного доступу до освіти; посилення управлінської та організаційної автономії шкіл тощо.
The purpose of the study is to analyse the integration of European national school systems into the common European educational area in order to identify promising experience for Ukraine in the context of its own integration into the European educational area. The author identifies the key current trends in the integration and harmonisation of educational school systems in the European Union, namely: harmonisation of school structures and curricula; ensuring the quality of school education; introduction of innovative teaching and assessment methods; digital transformation of school education; standardisation of requirements for teachers and their professional development; promotion of academic mobility of students and teachers; ensuring social inclusion and equal access to education; strengthening the managerial and organisational autonomy of schools and organizational autonomy of schools, etc.
 
Publisher ТзОВ "Трек-ЛТД"
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743211/1/Comparative_2024%20%281%29.pdf
- Шпарик, Оксана Михайлівна (orcid.org/0000-0001-7507-4950 <http://orcid.org/0000-0001-7507-4950>) (2024) School education in EU countries in the context of European integration In: Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта — 2024: інтеграційні процеси в освіті у науковому дискурсі : збірник матеріалів VІІІ Міжнар. наук. конф. (Київ, 30 трав. 2024 р.) . ТзОВ "Трек-ЛТД", м. Київ, Україна - м. Дрогобич, Україна, pp. 363-366. ISBN 978-617-7990-72-6