Record Details

Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743210/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/787
10.32405/2411-1317-2024-3-41-51
 
Title Інтеграція шкільних систем у Європейському Союзі: сучасні тенденції
Integration of educational school systems within the European Union: current trends
 
Creator Шпарик, Оксана Михайлівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто актуальні проблеми євроінтеграції у галузі шкільної освіти. Визначено ключові документи, які визначають основні напрями інтеграції європейських на-ціональних шкільних систем у спільний європейський освітній простір. З’ясовано спільні цілі й освітні пріоритети для європейського співробітництва в галузі освіти і навчання на даному ета-пі. Акцентовано на принципі відкритого методу координації (Open Method of Coordination, OMC), який застосовується для узгодження політики країн ЄС у різних галузях. Виділено ключові су-часні тенденції в інтеграції та гармонізації шкільних систем у Європейському Союзі, зокрема гармонізація шкільних структур та навчальних програм; забезпечення якості шкільної освіти; впровадження інноваційних методик викладання та оцінювання; цифрова трансформація шкіль-ної освіти; стандартизація вимог до вчителів та підвищення їх кваліфікації; сприяння академічній мобільності учнів та вчителів; забезпечення соціальної інклюзії та рівного доступу до освіти; по-силення управлінської та організаційної автономії шкіл тощо. Ці тенденції відображають спільні прагнення до створення інтегрованого, гнучкого та інноваційного Європейського освітнього простору. Зроблено висновок, що країни- члени ЄС мають історично сформовані національні підходи до організації шкільної освіти, які відрізняються структурою, навчальними програмами, методами викладання тощо. Гармонізація освітніх стандартів та практик, знаходження балансу між уніфікацією та збереженням культурної ідентичності є складним завданням в умовах такого різно-маніття і вимагає скоординованих зусиль на рівні ЄС, національних урядів та локальних громад.
The article deals with the current problems of European integration in the field of school education. The key documents defining the main directions of integration of European national school education systems into the common European educational space are identified. The common goals and educational priorities for European cooperation in the field of education and training at this stage are clarified. The author highlights the principle of the Open Method of Coordination (OMC), which is used to harmonize EU policies in various fields. The key current trends are noted, in particular, harmonization of school structures and curricula (convergence of the structure and duration of schooling, harmoniza-tion of curricula and content of educational programs); quality assurance of school education (develop-ment of common standards and criteria for quality assessment, creation of mechanisms for accreditation and inspection of schools); introduction of innovative teaching and assessment methods (dissemination of best practices and exchange of pedagogical experience); digital transformation of school education (development of digital skills of students and teachers, use of innovative digital technologies in the educational process); standardization of requirements for teachers and their professional development (unification of requirements for teacher training and certification, development of joint professional development programs); promotion of academic mobility of students and teachers (development of student exchange programs between schools; support for teachers’ career mobility prospects); ensuring social inclusion and equal access (implementing measures to integrate students with special needs, cre-ating mechanisms to support students from socially vulnerable groups); strengthening the management and organizational autonomy of schools (giving schools more autonomy in decision- making; expanding opportunities for local initiatives and innovations, involving parents, communities and stakeholders in school management), etc. These trends reflect common aspirations to create an integrated, flexible and innovative European Education Area. It is concluded that the EU member states have historically formed national approaches to the organization of school education, which differ in structure, curriculum, teaching methods, etc. Harmonization of educational standards and practices, finding a balance between unification and preservation of cultural identity is a complex task in the context of such diversity and requires coordinated efforts at the level of the EU, national governments and local communities.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743210/1/document.pdf
- Шпарик, Оксана Михайлівна (orcid.org/0000-0001-7507-4950 <http://orcid.org/0000-0001-7507-4950>) (2024) Integration of educational school systems within the European Union: current trends Український педагогічний журнал, 3. pp. 41-51. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2024-3-41-51