Інноваційні технології навчання як чинник формування професійної компетентності кваліфікованих робітників під час воєнного стану
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742365/
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741661/ |
|
Title |
Інноваційні технології навчання як чинник формування професійної компетентності кваліфікованих робітників під час воєнного стану
Innovative learning technologies as a factor in the formation of professional competence of skilled workers during martial law |
|
Creator |
Головко, Дар'я Юріївна
|
|
Subject |
004.94 Simulation
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Розглядається значення освіти в умовах воєнного стану в Україні, що створило нагальну потребу у кваліфікованих робітниках різних галузей. Зазначається, що ключовими аспектами підготовки фахівців є модернізація та оновлення засад через заклади професійної (професійно-технічної) освіти. Автор акцентує увагу на важливості формування ключових, загально-професійних та професійних компетентностей у здобувачів освіти. Висвітлюється роль інноваційних технологій навчання, таких як інтерактивні, інформаційно-комунікаційні, віртуальна та доповнена реальність, у модернізації освіти. Вони сприяють самостійній роботі та підвищенню навичок здобувачів освіти. Особливо важливим є використання віртуальної реальності та симуляційних тренажерів, які дозволяють створювати реалістичні навчальні сценарії та набувати практичних навичок. При цьому висвітлюються перешкоди, з якими стикається впровадження інноваційних технологій у навчальний процес під час воєнного стану, такі як обмежений доступ до інфраструктури та технологічних ресурсів, а також психологічний тиск на здобувачів освіти. Для подолання цих труднощів пропонується розробити комплексний підхід, включаючи використання мобільних технологій, спеціальних заходів безпеки та психологічного супроводу.
The importance of education in the conditions of martial law in Ukraine, which created an urgent need for qualified workers in various industries, is considered. It is noted that the key aspects of the training of specialists are the modernization and updating of the foundations through professional (vocational and technical) education institutions. The author focuses on the importance of the formation of key, general professional and professional competences in education seekers. The role of innovative learning technologies, such as interactive, information and communication, virtual and augmented reality, in the modernization of education is highlighted. They contribute to independent work and improving the skills of education seekers. Especially important is the use of virtual reality and simulation simulators, which allow you to create realistic training scenarios and acquire practical skills. At the same time, the obstacles faced by the introduction of innovative technologies into the educational process during martial law are highlighted, such as limited access to infrastructure and technological resources, as well as psychological pressure on students. To overcome these difficulties, it is proposed to develop a comprehensive approach, including the use of mobile technologies, special security measures and psychological support. |
|
Publisher |
БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book Section
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742365/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%BE%20%D0%94.%D0%AE._%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_25.04.pdf
- Головко, Дар'я Юріївна (orcid.org/0000-0003-0564-7869 <http://orcid.org/0000-0003-0564-7869>) (2024) Innovative learning technologies as a factor in the formation of professional competence of skilled workers during martial law In: Психолого-педагогічні чинники формування професійної компетентності кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану: електронний збірник Матеріалів регіонального науково-практичного семінару, м. Біла Церква, 26 квітня 2024 р. . БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, м. Біла Церква, Україна, pp. 25-28. |
|