Record Details

Комунікативні компетентності майбутніх фахівців в інформаційно-цифровому освітньому середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743186/
https://www.amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2774
10.34069/AI/2024.77.05.14
 
Title Комунікативні компетентності майбутніх фахівців в інформаційно-цифровому освітньому середовищі
Communicative competence of future specialists in the information and digital educational environment
 
Creator Shuppe, Liudmyla
Koval, Valentyna
Sotskaya, Galina
Trynus, Olena V.
Melnyk, Anna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті доведено значення комунікативної компетентності для майбутніх фахівців та показано вагомість принципів для удосконалення навичок комунікації з метою доведення їх до рівня компетентності, розглянуто складові комунікативної компетентності. Показано роль інформаційно-цифрового освітнього середовища для створення сприятливих умов формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Обґрунтовано основні організаційні форми навчання та роль ІКТ, віртуального навчального середовища, медіаосвітніх технологій у формуванні комунікативної компетентності майбутніх фахівців. Впроваджена та перевірена експериментально авторська методика формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців в інформаційно-цифровому освітньому середовищі, призвела до значного зростання рівня опанування системи теоретичних знань у дисциплінах вибіркової та обов’язкової освітніх компонентів, методики проведення навчальних занять. Отримані кількісні показники комунікативної компетентності майбутніх фахівців в інформаційно-цифровому освітньому середовищі, внесені нововведення у теорію та практику педагогіки, методології та методику навчання в умовах цифровізації показав ефективність розробленої нами авторської методики.
The article proves the importance of communicative competence for future specialists and shows the importance of principles for improving communication skills in order to bring them to the level of competence, the components of communicative competence are considered. The role of the information and digital educational environment for creating favorable conditions for the formation of communicative competence of future specialists is shown. The main organizational forms of education and the role of ICT, virtual learning environment, media educational technologies in the formation of communicative competence of future specialists are substantiated. The implemented and experimentally verified author's method of forming the communicative competence of future specialists in the information and digital educational environment led to a significant increase in the level of mastery of the system of theoretical knowledge in the disciplines of optional and mandatory educational components, methods of conducting training classes. The obtained quantitative indicators of the communicative competence of future specialists in the information and digital educational environment, introduced innovations in the theory and practice of pedagogy, methodology and training methods in the conditions of digitalization showed the effectiveness of the author's method developed by us.
 
Publisher Primmate
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743186/1/14-188-200%20%281%29.pdf
- Shuppe, Liudmyla (orcid.org/0000-0002-0694-2563 <http://orcid.org/0000-0002-0694-2563>), Koval, Valentyna (orcid.org/0000-0002-7698-3600 <http://orcid.org/0000-0002-7698-3600>), Sotskaya, Galina (orcid.org/0000-0002-0184-2715 <http://orcid.org/0000-0002-0184-2715>), Trynus, Olena V. (orcid.org/0000-0003-2945-0796 <http://orcid.org/0000-0003-2945-0796>) and Melnyk, Anna (orcid.org/0000-0001-7983-3598 <http://orcid.org/0000-0001-7983-3598>) (2024) Communicative competence of future specialists in the information and digital educational environment Amazonia Investiga, 13 (77). pp. 188-200. ISSN 2322-6307
10.34069/AI/2024.77.05.14