Record Details

Підвищення професійного саморозвитку класних керівників з проблеми запобігання булінгу серед підлітків

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742724/
http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/8477
10.52058/2786-5274-2024-1(29)-627-634
 
Title Підвищення професійного саморозвитку класних керівників з проблеми запобігання булінгу серед підлітків
Increasing the professional self-development of classroom teachers with the problem of preventing bullying among adolescents
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description Важливість підвищення професійного саморозвитку класних керівників з проблеми запобігання булінгу серед учнів зумовлюється тим, що класний керівник постійно перебуває у взаємодії із класним колективом та кожним учнем зокрема, а також найтісніше пов’язаний і найближче знайомий з атмосферою сім’ї кожного учня. Класний керівник дбає про всебічний розвиток учнів, виховання у них працьовитості, колективізму, підвищення успішності та зміцнення дисципліни, підготовку до праці. На різних етапах розвитку колективу висуваються конкретні завдання виховання і, з опорою на учнівський колектив, проводяться різноманітні виховні засоби роботи з класом та з окремими учнями.
Важливе значення для зростання професіоналізму педагога має авторитет класного керівника, тобто міра визнання учнями та їхніми батьками його компетентності, особистісних характеристик, якостей і духовних цінностей. Це виступає своєрідним консолідуючим фактором, який впливає на взаємини у класному й батьківському колективі.
Значна увага приділена висвітленню програми семінару «Форми і методи запобігання булінгу серед підлітків» для класних керівників з метою підвищення професійного саморозвитку з проблеми запобігання булінгу серед підлітків. Ці заняття і передбачали набуття педагогами знань і вмінь для роботи з дітьми та їхніми батьками з цієї проблеми.
Під час семінару для класних керівників відбувалася спільна розробка плану та змісту, добору форм і методів проведення позаурочної діяльності, зокрема виховних годин з дітьми молодшого шкільного і підліткового віку та батьківських зборів для батьків школярів, а також визначалися форми і методи їх реалізації. Спрямовували класних керівників на особистісно орієнтовану взаємодію із дітьми, батьками, підкреслюючи її важливість для успішного досягнення поставленої мети – запобігання булінгу серед підлітків.
Для активізації класних керівників у зміст роботи з ними впроваджувалися такі форми навчання, як бесіда-диспут, лекція-консультація, ділові ігри, бесіди за круглим столом, брифінги, індивідуальні очні і заочні (за допомогою Інтернету) консультації. Для самостійного опрацювання рекомендувалась відповідна література.
The importance of improving the professional self-development of class teachers on the problem of preventing bullying among students is due to the fact that the class teacher is constantly in interaction with the class team and each student in particular, as well as the closest connection and familiarity with the family atmosphere of each student. The class teacher takes care of the all-round development of students, education in them of hard work, collectivism, improvement of academic performance and strengthening of discipline, preparation for work. At different stages of the team's development, specific educational tasks are put forward and, relying on the student team, various educational means of working with the class and with individual students are carried out.
The authority of the class teacher is important for the growth of the teacher's professionalism, that is, the degree of recognition by students and their parents of their competence, personal characteristics, qualities and spiritual values. This acts as a kind of consolidating factor that affects the relationships in the class and parent team.
Considerable attention was paid to the coverage of the program of the seminar "Forms and methods of preventing bullying among teenagers" for class teachers in order to increase professional self-development on the problem of preventing bullying among teenagers. These classes provided for teachers to acquire knowledge and skills to work with children and their parents on this problem.
During the seminar for class teachers, there was a joint development of the plan and content, the selection of forms and methods of conducting extracurricular activities, in particular, educational hours with children of primary school and teenage age and parent meetings for parents of schoolchildren, as well as the forms and methods of their implementation were determined. Directed class teachers to personally oriented interaction with children and parents, emphasizing its importance for the successful achievement of the set goal - prevention of bullying among teenagers.
In order to activate class teachers, such forms of education as conversation-dispute, lecture-consultation, business games, round-table discussions, briefings, individual face-to-face and extramural (with the help of the Internet) consultations were introduced into the content of work with them. Appropriate literature was recommended for independent study.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742724/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_1_%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%20%D0%9B%D1%8E%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BB%D0%B0.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2024) Increasing the professional self-development of classroom teachers with the problem of preventing bullying among adolescents «Scientific innovations and advanced technologies» (Series «Management and administration», Series «Law», Series «Economics», Series «Psychology», Series «Pedagogy»), 1 (29). pp. 627-634. ISSN 2786-5274
10.52058/2786-5274-2024-1(29)-627-634