Record Details

Проєктна діяльність в екологічному вихованні дошкільників

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743204/
https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/347
10.5281/zenodo.13852923
 
Title Проєктна діяльність в екологічному вихованні дошкільників
Project activities in environmental education of preschoolers
 
Creator Бордюг, Н.С.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті здійснено теоретико-методичний аналіз особливостей впровадження проєктної діяльності в екологічне виховання дошкільників. Для реалізації мети визначено низку завдань: 1. Обґрунтувати значення проєктної діяльності в екологічному вихованні дошкільників. 2. Виокремити особливості використання проєктної діяльності. 3. Розробити структурно-функціональну модель впровадження проєктної діяльності в екологічне виховання дошкільників. 4. Розробити алгоритм впровадження та реалізації проєктної діяльності в екологічне виховання дошкільників. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань були застосовані такі методи: порівняльно-аналітичний, структурно-логічний, системний, педагогічне моделювання, узагальнення педагогічного досвіду. Результати. Обґрунтовано значення проєктної діяльності в екологічному вихованні дошкільників. Виокремлено особливості використання проєктних технологій в екологічному вихованні дошкільників, зокрема: інтеграція різних видів діяльності, актуалізація практичного досвіду, використання ігрової форми, співпраця дітей між собою та з дорослими, гнучкість форм та методів навчання, варіативність завдань, активізація дослідницьких навичок. Створено структурно-функціональну модель впровадження проєктних технологій у процес екологічного виховання дошкільників та визначено підходи до проєктної діяльності (інтеграційний, діяльнісний, проблемно-пошуковий, творчий, проєктно-дослідницький, особистісно-орієнтований, ігровий, соціально- партнерський Виокремлено та охарактеризовано основні етапи впровадження проєктних технологій в закладах дошкільної освіти, а саме: організаційно- підготовчий, діяльнісно-реалізаційний, аналітично-оцінний. Визначено етапи реалізації проєктної діяльності в екологічному вихованні дошкільників: планувальний, інформаційно-дослідницький, творчо-презентаційний, рефлексивний, які передбачають створення та виконання проєкту, а також презентацію результатів дослідження. Наведено приклади цікавих екологічних проєктів для дошкільнят. Підсумовано, що проєктна діяльність є ефективною технологією екологічного виховання дошкільників, яка допомагає не лише передати дітям знання про природу, а й формує в них практичні навички відповідального ставлення до довкілля.
The article presents a theoretical and methodological analysis of the peculiarities of implementing project activities in preschoolers' environmental education. To achieve this goal, a number of tasks have been identified: 1. To substantiate the importance of project activities in the environmental education of preschoolers. 2. To highlight the features of the use of project activities. 3. To develop a structural and functional model for the implementation of project activities in the environmental education of preschoolers. 4. To develop an algorithm for the introduction and implementation of project activities in the environmental education of preschoolers. To achieve the goal and objectives, the following methods were used: comparative and analytical, structural and logical, systemic, pedagogical modeling, generalization of pedagogical experience. Results. The importance of project activities in the environmental education of preschoolers is substantiated. The features of the use of project technologies in the environmental education of preschoolers are highlighted, in particular: integration of different types of activities, updating practical experience, use of the game form, cooperation of children with each other and with adults, flexibility of forms and methods of teaching, variability of tasks, activation of research skills. A structural and functional model of the introduction of project technologies in the process of environmental education of preschoolers has been created and approaches to project activities have been identified (integration, activity, problem- search, creative, project-research, personality-oriented, game, social-partnership) The main stages of the introduction of project technologies in preschool education institutions have been identified and characterized, namely: organizational and preparatory, activity-implementation, analytical and evaluation. The stages of implementation of project activities in the environmental education of preschoolers are defined: planning, information and research, creative and presentation, reflective, which involve the creation and implementation of the project, as well as the presentation of research results. Examples of interesting environmental projects for preschoolers are given. It is summarized that project activity is an effective technology for environmental education of preschoolers, which helps not only to impart knowledge about nature to children but also develops their practical skills of responsible attitude to the environment.
 
Publisher ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743204/1/%D0%91%D0%BE%D1%80%D0%B4%D1%8E%D0%B3.pdf.crdownload
- Бордюг, Н.С. (orcid.org/0000-0002-3489-4669 <http://orcid.org/0000-0002-3489-4669>) (2024) Project activities in environmental education of preschoolers Педагогічна Академія: наукові записки (8). ISSN 2786-9458
10.5281/zenodo.13852923