Формування моральної самосвідомості і моральної стійкості української молоді до впливу ворожої пропаганди
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743170/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/12088 10.52058/2786-6165-2024-5(23)-939-950 |
|
Title |
Формування моральної самосвідомості і моральної стійкості української молоді до впливу ворожої пропаганди
Formation of moral self-awareness and moral stability of Ukrainian youth to the influence of enemy propaganda |
|
Creator |
Журба, Катерина Олександрівна
Рейпольська, О.Д. Шкільна, Ірина Миколаївна |
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
355/359 Military affairs. Art of war. Military science. Defence. Armed forces 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 37.09 Organization of instruction |
|
Description |
У статті висвітлюється важлива проблема формування моральної самосвідомості і моральної стійкості української молоді до впливу ворожої пропаганди. Визначено поняття «моральна самосвідомість» як усвідомленням себе особистістю, своїх моральних якостей, потенційних можливостей, поведінки, дій, вчинків, їх мотивів і наслідків, ставлення до навколишньої дійсності та інших людей, своєї діяльності і її значення для себе та суспільства та «моральна стійкість» як інтегративна моральна якість особистості, що визначає її здатність зберігати вірність своїм моральним переконанням, цінностям, оптимізм у ситуаціях невизначеності та готовність протидіяти тиску та впливу ворожої пропаганди у воєнний і мирний час. Психологічними механізмами моральної стійкості визначено рішучість, витривалість, готовність до опору, самоконтроль, впевненість у власних силах. Найважливішими концептами російської пропаганди є «руський мир», протистояння демократичним цінностям, ідеалізація режиму та постатей тиранів, перебільшення внеску росії у перемогу над нацизмом, фетишизація Дня Перемоги, маніпулювання, перекручування та переписування історичних фактів, псевдогероїзації, створення псевдоісторій, використання ЗМІ, соцмереж, дезінформації, руйнування системи врядування противників та блокування їхньої діяльності. Доведено, що педагогічними умовами формування моральної самосвідомості та моральної стійкості української молоді є: впровадження освітніх програм, створення педагогічного супроводу, залучення до активної суспільної і громадської діяльності, розвиток емоційного інтелекту, заохочення до творчості і самовираження. Практичне значення запропонованого дослідження полягає у використанні представлених матеріалів в організації освітнього і виховного процесу закладів загальної середньої освіти та закладів вищої освіти, підготовки педагогів і педагогічної практики студентів.
The article highlights the important problem of forming moral self-awareness and moral stability of Ukrainian youth to the influence of enemy propaganda. The concept of "moral self-awareness" is defined as awareness of oneself as a person, one's moral qualities, potential opportunities, behavior, actions, deeds, their motives and consequences, attitude to the surrounding reality and other people, one's activity and its significance for oneself and society, and "moral stability » as an integrative moral quality of an individual, which determines his ability to remain true to his moral convictions, values, optimism in situations of uncertainty and readiness to resist pressure and influence enemy propaganda in wartime and peacetime. Determination, endurance, readiness for resistance, self-control, confidence in one's own strength are defined as psychological mechanisms of moral stability. The most important concepts of Russian propaganda are "Russian peace", opposition to democratic values, idealization of the regime and figures of tyrants, exaggeration of Russia's contribution to the victory over Nazism, fetishization of Victory Day, manipulation, distortion and rewriting of historical facts, pseudo-heroization, creation of pseudo-stories, use of mass media, social networks, disinformation, destroying the opponents' system of government and blocking theirs activity It has been proven that the pedagogical conditions for the formation of moral self-awareness and moral stability of Ukrainian youth are: implementation of educational programs, creation of pedagogical support, involvement in active social and community activities, development of emotional intelligence, encouragement of creativity and self-expression. The practical significance of the proposed research lies in the use of the presented materials in the organization of the educational and educational process of institutions of general secondary education and institutions of higher education, training of teachers and pedagogical practice of students. |
|
Publisher |
Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743170/1/12088-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-12149-1-10-20240611.pdf
- Журба, Катерина Олександрівна (orcid.org/0000-0002-3854-4033 <http://orcid.org/0000-0002-3854-4033>), Рейпольська, О.Д. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) and Шкільна, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9456-8278 <http://orcid.org/0000-0001-9456-8278>) (2024) Formation of moral self-awareness and moral stability of Ukrainian youth to the influence of enemy propaganda «Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)», 5 (23). pp. 939-950. ISSN 2786-6165 10.52058/2786-6165-2024-5(23)-939-950 |
|