Record Details

Інклюзивна інфраструктура університету як чинник безбар’єрності вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743165/
https://newinception.com.ua/index.php/newinception/article/view/135
10.58407/NI.24.1-2.3
 
Title Інклюзивна інфраструктура університету як чинник безбар’єрності вищої освіти
Inclusive university infrastructure as a factor of barrier-free higher education
 
Creator Отич, О.М.
Оржель, Олена
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Мета статті – на основі аналізу законодавчих актів, нормативно-правових документів, наукової літератури та сучасної практики формування інклюзивної інфраструктури ЗВО виявити основні підходи і тенденції реалізації цього процесу в європейському та в українському просторах вищої освіти, використовуючи порівняльний аналіз, сформулювати рекомендації щодо відновлення та розвитку інклюзивної інфраструктури вітчизняних університетів.
Методологія. Методологічними основами дослідження є Концепція соціальної інклюзії (UNESCO) та Концепція інклюзивної інфраструктури (Global Infrastructure Hub).
Основні методи дослідження: аналіз наукової літератури та законодавчих актів і нормативно-правових документів; спостереження та вивчення сучасної практики формування інклюзивної інфраструктури в закладах вищої освіти (далі – ЗВО) України та ЄПВО; порівняння, узагальнення, систематизація теоретичних та емпіричних даних; термінологічний аналіз, контент-аналіз.
Наукова новизна. На основі аналізу та узагальнення європейських і українських законодавчих актів та нормативно-правових документів у галузі розвитку інклюзивної інфраструктури й забезпечення безбар’єрності освіти, з’ясовано сутність цієї інфраструктури як складника цілісної інфраструктури університету та обґрунтовано її значення у досягненні безбар’єрного доступу до вищої освіти різних категорій здобувачів.
Висновки. Інклюзивна інфраструктура університету – це інфраструктура, призначена для сприяння здобувачам вищої освіти досягти очікуваних освітніх результатів й розширити їх можливості для повноцінної участі в освітній і позанавчальній діяльності та житті університету через реалізацію особистісного й професійного потенціалів. Інклюзивна інфраструктура є складником інфраструктури закладу вищої освіти загалом. Вона пов’язана із соціальною, освітньою, дослідницькою, інноваційною та іншими його інфраструктурами і спрямована на забезпечення фізичної, інформаційної, цифрової, суспільної, громадянської, а також освітньої безбар’єрності здобуття вищої освіти.
Проблема розвитку інклюзивної інфраструктури української вищої освіти досліджується у Європейському просторі вищої освіти у контексті підтримки й повоєнного відновлення України, а в Україні – у контексті соціальної інклюзії ветеранів, тимчасово переміщених осіб, жителів тимчасово окупованих територій, осіб з інвалідністю та представників маломобільних груп; створення соціально дружнього середовища університетів, побудови «розумних міст»; забезпечення безбар’єрності освіти та створення безпечного освітнього середовища.
Розвиток інклюзивної інфраструктури у закладах вищої освіти передбачає таке: утворення центрів підтримки студентів з особливими освітніми потребами; забезпечення доступності всієї інфраструктури освітніх середовищ; індивідуалізацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами, зокрема шляхом надання їм додаткових послуг. Реалізація цих заходів сприятиме забезпеченню рівного доступу громадян України різних соціальних категорій до вищої освіти та досягненню її реальної безбар’єрності.
The purpose of the article is based on the analysis of the legislative acts, regulatory documents, scientific literature and modern practice of forming an inclusive infrastructure of higher education institutions to identify the main approaches and trends in the implementation of this process in the European and Ukrainian space of higher education, using a comparative analysis to formulate recommendations for the restoration and development of an inclusive infrastructure of domestic universities.
Methodology. The methodological basis of the study is the Concept of Social Inclusion (United Nations) and the Concept of Inclusive Infrastructure (Global Infrastructure Hub). The main research methods: the analysis of the scientific literature, legislative acts, regulatory documents; observation and study of modern practice of forming an inclusive infrastructure in higher education institutions of Ukraine and the European Economic Area; comparison, generalization, systematization of theoretical and empirical data; terminological analysis, content-analysis.
Scientific novelty. Based on the analysis and generalization of the European and Ukrainian legislative acts, regulatory documents related to the development of an inclusive infrastructure and ensuring barrier-free access to education, the essence of this infrastructure as a component of the integral infrastructure of the university has been clarified and its importance in achieving barrier-free access to higher education of different categories of applicants has been substantiated.
Conclusions. An inclusive infrastructure of the university is the infrastructure, designed for the applicants for higher education to achieve the expected educational results and to expand their opportunities to fully participate in educational and extracurricular activities and university life, realizing their personal and professional potentials. An inclusive infrastructure is a component of a higher education institution infrastructure in general. It is related to its social, educational, research, innovation and other infrastructures and aimed at ensuring physical, informational, digital, social and civil, as well as educational barrier-free access to higher education..
The problem of the inclusive infrastructure development of the Ukrainian higher education is studied in the European space of higher education in the context of support and post-war reconstruction of Ukraine, and in Ukraine – in the context of social inclusion of veterans, temporarily displaced persons, residents of temporarily occupied territories, persons with disabilities and representatives of low-mobility groups; creation of socially friendly environment of universities, construction of «smart cities»; ensuring barrier-free education and creating a safe educational environment.
The development of an inclusive infrastructure in higher education institutions involves: creation of support centers for students with special educational needs; ensuring the accessibility of the entire infrastructure of the educational environment; individualization of the educational process for the persons with special educational needs, in particular by providing them with additional services. The implementation of these measures will contribute to ensuring equal access of citizens of Ukraine of various social categories to higher education and its real barrier-freeness.
 
Publisher Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка
 
Date 2024
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743165/1/%D0%86%D0%9D%D0%9A%D0%9B%D0%AE%D0%97%D0%98%D0%92%D0%9D%D0%90%20%D0%86%D0%9D%D0%A4%D0%A0%D0%90%D0%A1%D0%A2%D0%A0%D0%A3%D0%9A%D0%A2%D0%A3%D0%A0%D0%90%20%D0%A3%D0%9D%D0%86%D0%92%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%98%D0%A2%D0%95%D0%A2%D0%A3.pdf
- Отич, О.М. (orcid.org/0000-0003-2686-2832 <http://orcid.org/0000-0003-2686-2832>) and Оржель, Олена (orcid.org/0000-0001-9912-0173 <http://orcid.org/0000-0001-9912-0173>) (2024) Inclusive university infrastructure as a factor of barrier-free higher education New Inception, 1-2 (15-16). pp. 36-47. ISSN 2710-5369
10.58407/NI.24.1-2.3