Цифрова трансформація професійної освіти в умовах державно-приватного партнерства
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742810/
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742488/ |
|
Title |
Цифрова трансформація професійної освіти в умовах державно-приватного партнерства
Сyfrowa transformacja edukacji zawodowej w oparciu о partnerstwo publiczno-prywatne Digital transformation of vocational education based on public-private partnership |
|
Creator |
Radkevych, V. O.
Radkevych, Olexandr |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
Розглянуто цифрову трансформацію як комплексний процес, що охоплює не лише технологічне оновлення, але й організаційні, культурні та соціальні зміни у сфері професійної освіти. Обґрунтовано актуальність положення щодо цифрової трансформації професійної освіти, зумовленої прискореним розвитком цифрових технологій та зростанням вимог ринку праці до цифрової компетентності фахівців. Висвітлено роль цифрового освітнього середовища у професійній підготовці майбутніх фахівців, що має сприяти якісному навчанню відповідно до потреб цифрової економіки. Розкрито значення державно-приватного партнерства у цифровій трансформації професійної освіти, наголошено на важливості приватних інвестицій у цифрові технології та експертну підтримку, що сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу та оптимізації освітніх програм. Проаналізовано різноманітні аспекти співпраці між державними установами та приватним сектором, зокрема стимулювання інновацій та забезпечення практичної спрямованості змісту професійної освіти. Доведено, що інтеграція цифрових технологій в освітній процес, зокрема штучного інтелекту та блокчейну дають змогу забезпечити об’єктивність і прозорість оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. Наголошено на важливості залучення приватного сектору до створення та впровадження цифрових освітніх платформ, наповнених інтерактивними навчальними матеріалами, онлайн курсами, відеоуроками, що надаватимуть відкритий доступ до здобуття якісної професійної освіти.
Cyfrową transformację uznano za złożony proces, który obejmuje nie tylko odnowienie technologiczne, ale także zmiany organizacyjne, kulturowe i społeczne w dziedzinie kształcenia zawodowego. Uzasadniono aktualność cyfrowej transformacji kształcenia zawodowego, wynikającą z przyspieszonego rozwoju technologii cyfrowych i rosnących wymagań rynku pracy wobec kompetencji cyfrowych specjalistów. Podkreślono rolę cyfrowego środowiska edukacyjnego w przygotowaniu zawodowym przyszłych specjałistów, które powinno sprzyjać jakościowemu kształceniu zgodnie z potrzebami gospodarki cyfrowej. Ujawniono znaczenie partnerstwa publiczno-prywatnego w cyfrowej transformacji kształcenia zawodowego, podkreślając rolę prywatnych inwestycji w technologie cyfrowe i wsparcie eksperckie, co przyczynia się do zwiększenia efektywności procesu edukacyjnego i optymalizacji programów edukacyjnych. Przeanalizowano różne aspekty współpracy między instytucjami państwowymi a sektorem prywatnym, w tym stymulowanie innowacji i zapewnienie praktycznej orientacji treści kształcenia zawodowego. Stwierdzono, że integracja technologii cyfrowych w proces edukacyjny, a mianowicie sztucznej inteligencji i blockchainu, zapewnia obiektywność i przejrzystość oceny wyników nauczania studentów. Podkreślono znaczenie zaangażowania sektora prywatnego w tworzenie i wdrażanie cyfrowych platform edukacyjnych, wypełnionych interaktywnymi materiałami edukacyjnymi, kursami online, lekcjami wideo itp., które zapewniają otwarty dostęp do wysokiej jakości kształcenia zawodowego. The digital transformation is considered a complex process that encompasses not only technological renewal but also organizational, cultural, and social changes in the field of vocational education. The relevance of digital transformation in vocational education is substantiated, driven by the accelerated development of digital technologies and the increasing labor market demands for digital competencies of specialists. The role of the digital educational environment in the professional training of future specialists, which should facilitate quality learning in accordance with the needs of the digital economy, is highlighted. The significance of public-private partnerships in the digital transformation of vocational education is disclosed, emphasizing the role of private investments in digital technologies and expert support, which contributes to enhancing the efficiency of the educational process and optimizing educational programs. Various aspects of cooperation between state institutions and the private sector are analyzed, including stimulating innovation and ensuring the practical orientation of vocational education content. It is found that the integration of digital technologies into the educational process, namely, artificial intelligence and blockchain, ensures the objectivity and transparency of the assessment of students’ learning outcomes. The importance of involving the private sector in the creation and implementation of digital educational platforms, filled with interactive learning materials, online courses, video lessons, etc., providing open access to quality vocational education, is emphasized. |
|
Publisher |
ТОВ «Юрка Любченка»
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
pl
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742810/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A6%D0%B8%D1%84%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20_%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84.%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8%20%D0%B2%20%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%85%20%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6.-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%82.%20%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%BD%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0.pdf
Radkevych, V. O. (orcid.org/0000-0002-9233-5718 <http://orcid.org/0000-0002-9233-5718>) and Radkevych, Olexandr (orcid.org/0000-0002-2648-5726 <http://orcid.org/0000-0002-2648-5726>) (2024) Digital transformation of vocational education based on public-private partnership (1). ТОВ «Юрка Любченка», м. Київ, Україна, pp. 439-451. ISBN 978-617-8295-54-7 |
|