Інноваційні технології в інклюзивному освітньому середовищі: контент-аналіз
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743119/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/188 10.33189/ectu.v115i3.188 |
|
Title |
Інноваційні технології в інклюзивному освітньому середовищі: контент-аналіз
Innovative technologies in an inclusive educational environment: content analysis |
|
Creator |
Волошина, О.Ю.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті розглянуто роль цифрових та інноваційних технологій у викладанні. Уточнено значення основних понять «цифрові технології», «інновації», «інноваційна педагогічна технологія», «інноваційна діяльність», «STEM-освіта» тощо. Проаналізовано закордонні практики та перспективи впровадження STEM-освіти (наука, технології, інженерія та математика) як технології інноваційного викладання з метою виявлення ключових факторів успіху та перешкод. Розглянуто електронні освітні ресурси та платформи, які застосовуються в освіті Канади, Франції, Данії, Іспанії, Німеччини, Швеції та України. З’ясовано загальні особливості інноваційних технологій, проаналізовано вітчизняні та зарубіжні практики і на основі узагальнення зроблено висновок щодо доцільності їх застосування в процесі навчання, у тому числі у викладанні. Констатовано переваги та важливість STEM-освіти, як досягнення сьогодення, що сприяють всебічному розвитку дітей з особливими потребами. Акцентовано, що застосування інформаційно-комп’ютерних технологій (ІКТ) потребує від освітян відповідних компетенцій та розуміння доцільності їх реалізації в тих чи інших практичних ситуаціях. З’ясовано ефективність та потенціал цифрових технологій в інклюзивному освітньому процесі та їх вплив на інноваційне викладання.
The article examines the role of digital and innovative technologies in teaching. It has been clarified the meaning of the main concepts «digital technologies», «innovations», «innovative pedagogical technology», «innovative activity», «STEM education», etc.. It has been analyzed foreign practices and prospects for the implementation of STEM education (science, technology, engineering and mathematics) as innovative teaching technologies in order to identify key success factors and obstacles. It has been analyzed the use of electronic educational resources and platforms used in education in Canada, France, Denmark, Spain, Germany, Sweden, and Ukraine. It has been clarified the general features of innovative technologies, domestic and foreign practices were analyzed and, based on the generalization, a conclusion was drawn regarding the expediency of their application in the learning process, including in teaching. The advantages and importance of STEM education, as today's achievements that contribute to the comprehensive development of children with special needs, have been established. It has been emphasized that the use of information and computer technologies in the teaching process requires educators to have appropriate competencies and an understanding of the expediency of their application in certain practical situations. It has been clarified the effectiveness and potential of digital technologies in the inclusive educational process and their impact on innovative teaching. |
|
Publisher |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743119/1/%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%88%D0%B8%D0%BD%D0%B0%20%D0%9E.%D0%AE.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Волошина, О.Ю. (orcid.org/0009-0000-9298-8922 <http://orcid.org/0009-0000-9298-8922>) (2024) Innovative technologies in an inclusive educational environment: content analysis Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (115). pp. 103-114. ISSN 2312-2781 10.33189/ectu.v115i3.188 |
|