Освіта осіб з особливими потребами: проблеми війни і миру
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743117/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/182 10.33189/ectu.v115i3.182 |
|
Title |
Освіта осіб з особливими потребами: проблеми війни і миру
Education of persons with special needs: problems of war and peace |
|
Creator |
Засенко, В.В.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
У статті робиться спроба хоча б у загальних рисах охарактеризувати нинішній стан освіти осіб з особливими потребами, окреслити коло викликів і виокремити проблемні питання, пов’язані із забезпеченням її ефективного функціонування як в умовах війни, так і в мирний час. Зокрема, досить розлого надано інформацію і рекомендації щодо організації навчання дітей, в. ч. з особливими освітніми потребами, які у зв’язку з воєнними діями вимушено виїхали з місця проживання, як на територію України, так і за її межі. Йдеться про умови забезпечення безперервності здобуття освіти під час воєнного стану, особливості опанування учнями з особливими потребами двох освітніх програм, індивідуальну форму їхнього навчання, специфіку оцінювання результатів навчання та порядок зарахування таких учнів після повернення до закладів, де вони навчалися до вимушеного переміщення. Важливою є й інформація щодо провадження інклюзивного навчання на теренах України і, зокрема, аналіз змін, що внесені до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти у зв’язку із введенням на території України воєнного стану. У статті в стислий спосіб характеризуються труднощі, пов’язані з широким запровадженням дистанційної форми навчання осіб з особливими освітніми потребами та забезпеченням їхнього психолого-педагогічного і корекційно-розвивального супроводів в умовах воєнного стану. Розглядається низка проблем, притаманних і мирному часу. Так, зокрема, акцентується увага на необхідності впровадження у діяльність спеціальних та інклюзивних закладів освіти індивідуального підходу й особистісно орієнтованого навчання загалом, що вкрай необхідно як в мирний час, так і в нинішніх умовах, а також профільної освіти, концептуальні основи якої відображено в положеннях Нової української школи. Окреслено коло й інших конкретних проблем галузі освіти осіб з особливими потребами, розв’язання яких було й залишається актуальним для її ефективного функціонування. Зазначається, що розв’язання всіх існуючих комплексних проблем і нагальних питань можливе лише за тісної координації і спільних зусиль відповідних міністерств і відомств, наукових установ, закладів вищої педагогічної освіти та закладів системи післядипломної педагогічної освіти, представників громадських організацій, батьківської спільноти. The article attempts, at least in general terms, to characterize the current state of education of persons with special needs, outline the range of challenges and single out problematic issues related to ensuring its effective functioning both in wartime and in peacetime. In particular, quite a lot of information and recommendations on the organization of children's education have been provided, in h. with special educational needs who, in connection with military operations, were forced to leave their place of residence both on the territory of Ukraine and beyond its borders. It is about the conditions for ensuring the continuity of education during martial law, the peculiarities of students with special needs mastering two educational programs, the individual form of their education, the specifics of evaluating the results of education and the procedure for enrolling such students after returning to the institutions where they studied before the forced displacement. Information on the implementation of inclusive education on the territory of Ukraine and, in particular, the analysis of the changes made to the Procedure for the organization of inclusive education in general secondary education institutions in connection with the introduction of martial law on the territory of Ukraine is also important. The article briefly characterizes the difficulties associated with the widespread introduction of distance education for persons with special educational needs and the provision of their psychological-pedagogical and correctional-developmental support in the conditions of martial law. A number of problems inherent in peacetime are considered. Thus, in particular, attention is focused on the need to introduce an individual approach and person-oriented education in general into the activities of special and inclusive educational institutions, which is extremely necessary both in peacetime and in current conditions, as well as specialized education, the conceptual foundations of which are reflected in the regulations New Ukrainian school. A range of other specific problems in the field of education of persons with special needs, the solution of which was and remains relevant for its effective functioning, is outlined. It is noted that the solution of all existing complex problems and urgent issues is possible only with close coordination and joint efforts of relevant ministries and departments, scientific institutions, institutions of higher pedagogical education and institutions of the post-graduate pedagogical education system, representatives of public organizations, and the parent community. |
|
Publisher |
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743117/1/%D0%97%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Засенко, В.В. (orcid.org/0000-0003-0325-4578 <http://orcid.org/0000-0003-0325-4578>) (2024) Education of persons with special needs: problems of war and peace Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (115). pp. 20-36. ISSN 2312-2781 10.33189/ectu.v115i3.182 |
|