Record Details

Психологія інклюзії: освіта та соціалізація дітей з особливими потребами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743116/
https://ojs.csnukr.in.ua/index.php/Exceptional_child/article/view/181
10.33189/ectu.v115i3.181
 
Title Психологія інклюзії: освіта та соціалізація дітей з особливими потребами
Psychology of inclusion: education and socialization of children with special needs
 
Creator Прохоренко, Л.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті здійснено спробу обґрунтувати основні психологічні механізми, що забезпечують ефективність інклюзивного підходу в освіті та соціалізації дітей з особливими освітніми потребами (ООП). Обґрунтовано, що стратегічною метою виховання та навчання дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з порушеннями інтелекту, мовленнєвими, опорно-руховими, зоровими, слуховими, емоційно-вольовими є їхня соціальна інтеграція для реалізації якої необхідне створення особливої системи психолого-педагогічного супроводу. Наголошено, що впровадження інклюзії в навчання дітей з особливими освітніми потребами може бути ефективним лише за умови пристосування освітнього простору до індивідуальних особливостей таких дітей, надання їм якісних освітніх послуг, розгалуженої системи психологічної підтримки дітям, батькам та фахівцям. Визначено, що пріоритетними напрямами роботи у цьому контексті є сприяння соціальному, емоційному та когнітивному розвитку кожної дитини з ООП, з тим, щоб вона відчувала себе повноцінним учасником суспільного життя. Особливу увагу приділено аналізу факторів, що сприяють успішній інтеграції таких дітей в освітнє середовище, а також їхній соціальній адаптації та самореалізації. На основі аналізу наукових джерел виокремлено ключові механізми психології інклюзивного навчання, визначено напрями, які потребують необхідних змін щодо ефективної реалізації інклюзивного навчання в Україні. Доведено, що узгоджена система якісного і науково обґрунтованого психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням індивідуального розвитку, можливостей та інтересів є вагомим стратегічним інструментом забезпечення інклюзії в освіті і соціалізації. Наголошено, що розвиток ефективної системи освіти для дітей з особливими потребами можливий за умов створення відповідного освітнього середовища, врахування різних освітніх потреб дітей, матеріально-технічного та кадрового забезпечення, а також додаткової психологічної підтримки фахівців закладів освіти та установ інклюзивно-ресурсних центрів. Обґрунтовано важливу роль психологічної підтримки та співпраці між педагогами, родинами, психологічними та соціальними працівниками щодо створення сприятливих умов для навчання та розвитку дітей з ООП. Акцентовано на сучасних практиках, що ґрунтуються на гуманістичних цінностях і спрямовані на створення безбар’єрного освітнього простору. У висновках окреслено переваги та недоліки впровадження інклюзії в освітній процес, визначено ключові проблеми та запропоновано шляхи їх розв’язання.
The article attempts to substantiate the main psychological mechanisms that ensure the effectiveness of an inclusive approach in the education and socialization of children with special educational needs (SEN). It is substantiated that the strategic goal of raising and teaching children with special educational needs, including those with intellectual, speech, locomotor, visual, auditory, emotional-volitional disabilities, is their social integration, for the implementation of which it is necessary to create a special system of psychological and pedagogical support. It is emphasized that the introduction of inclusion in the education of children with special educational needs can be effective only if the educational space is adapted to the individual characteristics of children, the provision of quality educational services to such children, an extensive system of psychological support for the child, parents and specialists. It was determined that the priority areas of work in this context are the promotion of the social, emotional and cognitive development of each child with special needs, so that he feels like a full participant in social life. Special attention is paid to the analysis of factors contributing to the successful integration of such children into the educational environment, as well as their social adaptation and self-realization. Based on the analysis of scientific sources, the key mechanisms of the psychology of inclusive education are singled out, the directions that require necessary changes regarding the effective implementation of inclusive education in Ukraine are identified. It has been proven that providing high-quality and scientifically based psychological and pedagogical support for students with special educational needs, considering their individual needs, opportunities and interests, is a powerful strategic tool for ensuring inclusion in education and socialization. It was emphasized that the development of an effective education system for children with special needs is possible under the conditions of creating an appropriate educational environment, considering the various educational needs of children, material and technical and personnel support, as well as additional psychological support from specialists of educational institutions and institutions of inclusive resource centers. The important role of psychological support and cooperation between teachers, families, psychological and social workers in creating favorable conditions for learning and development of children with special needs is substantiated. Emphasis is placed on modern practices based on humanistic values and aimed at creating a barrier-free educational space. The conclusions outline the advantages and disadvantages of the introduction of inclusion in the educational process, identify key problems and propose ways to solve them.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743116/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9B.%D0%86.%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Прохоренко, Л.І. (orcid.org/0000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/0000-0001-5037-0550>) (2024) Psychology of inclusion: education and socialization of children with special needs Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (115). pp. 7-20. ISSN 2312-2781
10.33189/ectu.v115i3.181