Оцінювання професійної діяльності педагогічних кадрів: вітчизняний та зарубіжний досвід
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743034/
http://npo.kubg.edu.ua/article/view/314281 10.28925/2412-0774.2024.3.12 |
|
Title |
Оцінювання професійної діяльності педагогічних кадрів: вітчизняний та зарубіжний досвід
Assessment of the professional activity of pedagogical personnel: domestic and foreign experience |
|
Creator |
Ващенко, Л.С.
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті представлено огляд вітчизняних та зарубіжних публікацій щодо оцінювання професійної діяльності педагогів. Виокремлено модель внутрішнього оцінювання, яка складається з оцінювання професійної діяльності вчителя за результатами навчання здобувачів освіти, та формувального оцінювання, що ґрунтується на спостереженнях за діяльністю вчителя. Як окремий вид оцінювання обґрунтовуємо модель зовнішнього оцінювання, а саме сертифікацію педагогічних кадрів. У кожній моделі оцінювання дослідники звертають увагу на їх позитивні і негативні характеристики. Існуючі схеми оцінювання професійної діяльності вчителя мають різноманітні форми, рамки, методи, критерії, стандарти та інструментарій збору даних. Оцінювання вчителя в західних країнах різняться процедурами його проведення, і часто відмінності полягають у масштабі оцінювання, частоті проведення, визначенні відповідальних, розробленні критеріїв, способах збору інформації для цього процесу, впливові результатів на освітній процес та діяльність учителя. Більшість авторів представлених публікацій єдині в тому, що система оцінювання професійної діяльності вчителя повинна сприяти його професійному зростанню; різні моделі, форми, методи, способи оцінювання варто використовувати в одному закладі освіти, щоб вони були інструментом, який сприяє підвищенню якості освітнього процесу.
This article presents an overview of domestic and foreign publications on the evaluation of the professional activity of teachers. We singled out the model of internal evaluation, which consists of the evaluation of the teacher's professional activity based on the results of the students' educational activity and the formative evaluation, which is based on observations of the teacher's activity. As a separate type of assessment, we provide a model of external assessment, namely the certification of teaching staff. In each evaluation model, researchers pay attention to their positive and negative characteristics. Existing schemes for evaluating the teacher's professional activity have various forms, they differ significantly in terms of frameworks, methods, criteria, standards and tools for collecting data on the teacher's activity. Teacher evaluations in Western countries differ in the procedures for conducting them, and often the differences lie in the scale of the evaluation, the frequency of the evaluation, the determination of those responsible, the development of criteria, the methods of collecting information for this process, the impact of the results on the educational process and the position of the teacher. Most of the authors of the presented publications are united in the fact that the system of evaluation of the teacher's professional activity should be organized in such a way that it contributes to his professional growth, so that different models, forms, methods, methods of evaluation can be used in one educational institution, so that they are a tool that contributes to the improvement of the quality of the educational process. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743034/1/314281-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-727555-1-10-20241030.pdf
- Ващенко, Л.С. (orcid.org/0000-0002-0637-2142 <http://orcid.org/0000-0002-0637-2142>) (2024) Assessment of the professional activity of pedagogical personnel: domestic and foreign experience Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3 (80). pp. 138-148. ISSN 1609-8595 10.28925/2412-0774.2024.3.12 |
|