Record Details

Enhancing Key competences in 5th-7th graders through contextual analysis of сontemporary literature

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743013/
https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140245/papers/A_13.pdf
 
Title Enhancing Key competences in 5th-7th graders through contextual analysis of сontemporary literature
Розвиток ключових компетентностей у 5-7 класах у процесі контекстуального аналізу сучасної літератури
 
Creator Yatsenko, Tamila
Slyzhuk, Olesia
Hohol, Natalia
Hrychanyk, Nataliia
Kleimenova, Tetiana
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті висвітлено проблемні аспекти ефективності контекстуального вивчення творів сучасної літератури у формуванні ключових компетентностей учнів 5-7 класів. Для дослідження використовувалися педагогічні, маркетингові та економіко-математичні методи. Проведено аналіз наукових публікацій з досліджуваної проблеми. Окреслено основні аспекти контекстуального вивчення літератури підлітками. Узагальнено підходи до класифікації видів контекстуального вивчення літературних творів. Виявлено та охарактеризовано ключові компетентності у контекстному дослідженні сучасних літературних творів. Подано перелік компетентнісно-орієнтованих завдань для учнів підліткового віку з вивчення літератури із їх детальним описом. Визначено основні напрями методичної системи формування ключових компетентностей у Новій українській школі. Подано результати кейс-стаді аналізу вивчення літературних творів з акцентом на контекст серед учнів 5-7 класів м. Києва. Висвітлено особливості формування критичних компетентностей учнів 5-7 класів щодо контекстуалізації літературних творів за результатами дослідження. Дослідження показало, що контекстний підхід до вивчення літератури ефективно формує ключові компетентності учнів 5-7 класів. Це покращує читацьку грамотність, критичне мислення, мотивацію до читання, комунікативні та творчі навички, а також уміння працювати з інформацією, роблячи навчання більш захопливим і сучасним.
The critical aspects of the effectiveness of contextual study of contemporary literary works in forming key competencies in students of grades 5-7 are highlighted. Pedagogical, marketing, and economic-mathematical methods were used for the research. An analysis of scientific publications on this issue was conducted. The main aspects of contextual study of literature by adolescents were outlined. Approaches to classifying types of contextual study of literary works were summarized. The critical competencies in the contextual study of contemporary literary works were identified and characterized. A list with a detailed description of competency-oriented tasks for teenage students in the study of literature was provided. The main directions of the methodological system of the New Ukrainian School were determined. The results of a case study analysis of the study of literary works with an emphasis on context among students of grades 5-7 in Kyiv were presented. The features of forming critical competencies in grades 5-7 students in contextualizing literary works based on the research results were highlighted. The study showed that the contextual approach to literature study effectively forms the competencies of grades 5-7 students. It improves reading literacy, critical thinking, motivation to read, communication and creative skills, and the ability to work with information, making learning more exciting and modern.
 
Publisher Magnanimitas
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743013/1/A_13.pdf
- Yatsenko, Tamila (orcid.org/0000-0002-6121-7495 <http://orcid.org/0000-0002-6121-7495>), Slyzhuk, Olesia (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>), Hohol, Natalia (orcid.org/0000-0003-0780-6237 <http://orcid.org/0000-0003-0780-6237>), Hrychanyk, Nataliia (orcid.org/0000-0002-0616-6832 <http://orcid.org/0000-0002-0616-6832>) and Kleimenova, Tetiana (orcid.org/0000-0003-2095-8067 <http://orcid.org/0000-0003-2095-8067>) (2024) Enhancing Key competences in 5th-7th graders through contextual analysis of сontemporary literature AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 2 (14) (45). pp. 72-78. ISSN 2464-6733