Record Details

Десенсибілізація до небезпеки у дітей під час війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743012/
https://archive.logos-science.com/index.php/conference-proceedings/article/view/2375
10.36074/logos-18.10.2024.090
 
Title Десенсибілізація до небезпеки у дітей під час війни
Desensitization to danger in children during war
 
Creator Чекстере, Оксана Юріївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті досліджено феномен десенсибілізації до небезпеки у дітей, які проживають в умовах війни, на основі експериментальних досліджень психологічних реакцій. У ході досліджень було виявлено, що постійний вплив стресових факторів, таких як вибухи та руйнування, поступово знижує емоційну чутливість дітей до загроз. В результаті діти починають менш адекватно оцінювати небезпеку, що призводить до ризикованої поведінки. Експерименти також показали, що хронічний стрес і адаптація до умов війни суттєво впливають на емоційний стан дітей, зокрема, сприяючи розвитку емоційної апатії та зниженню здатності до концентрації. На основі експериментальних результатів були зроблені висновки щодо необхідності впровадження програм психологічної підтримки, розвитку емоційної стійкості та навчання дітей безпечної поведінки в умовах конфлікту.
The article examines the phenomenon of desensitization to danger in children living in war conditions, based on experimental studies of psychological reactions. Studies have shown that constant exposure to stressors, such as explosions and destruction, gradually reduces children's emotional sensitivity to threats. As a result, children begin to assess danger less adequately, which leads to risky behavior. Experiments have also shown that chronic stress and adaptation to the conditions of war significantly affect the emotional state of children, in particular, contributing to the development of emotional apathy and reducing the ability to concentrate. Based on the experimental results, conclusions were drawn regarding the need to implement programs of psychological support, development of emotional stability, and teaching children safe behavior in conflict conditions.
 
Publisher P.C. Publishing House & UKRLOGOS Group LLC
 
Date 2024
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743012/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%94%D0%95%D0%A1%D0%95%D0%9D%D0%A1%D0%98%D0%91%D0%86%D0%9B%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF%20%D0%94%D0%9E%20%D0%9D%D0%95%D0%91%D0%95%D0%97%D0%9F%D0%95%D0%9A%D0%98%20%D0%A3%20%D0%94%D0%86%D0%A2%D0%95%D0%99.pdf
- Чекстере, Оксана Юріївна (orcid.org/0000-0003-2435-3831 <http://orcid.org/0000-0003-2435-3831>) (2024) Desensitization to danger in children during war In: Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences:Collection of scientific papers «ΛΌГOΣ»with Proceedings of the VIIInternational Scientific and Practical Conference, Cambridge, October 18, 2024 . P.C. Publishing House & UKRLOGOS Group LLC, с. Cambridge, United Kingdom - с. Vinnytsia, Ukraine, pp. 384-390. ISBN 978-617-8312-09-1
10.36074/logos-18.10.2024.090