Use of multimedia in the process of formation of communicative competence in Ukrainian language lessons in primary schools
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742990/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/755 10.32405/2411-1317-2024-2-188-197 |
|
Title |
Use of multimedia in the process of formation of communicative competence in Ukrainian language lessons in primary schools
Використання мультимедіа у процесі формування комунікативної компетентності на уроках української мови в початкових класах |
|
Creator |
Bohdanets-Biloskalenko, Natalia
Fidkevych, Olena |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
The article is devoted to the problem of the application of multimedia tools in the process of the formation of communicative competence of third and fourth-grade students. The analysis of scientific and pedagogical literature and observation of the work of primary school teachers to determine the place and role of multimedia tools in the process of teaching the Ukrainian language proved the relevance and prospects of the problem. The article analyzes the concepts of "communicative competence", "multimedia tools" in the context of the modern educational process in Ukraine. Psychological, psycholinguistic and pedagogical aspects of the problem of formation of communicative competence of junior schoolchildren are considered, theoretical and methodical bases of use of multimedia tools in lessons of Ukrainian language in mentioned classes are defined, their functional possibilities in the system of forms, methods and receptions of work on formation of communicative competence of students are characterized. The method of formation of communicative competence of students is based on the system of preparatory language, conditional-communicative, communicative exercises with multimedia support with the use of hardware (computer, projector, smart-board) and software (multimedia presentations, multimedia editions) is offered. The results of the research of the process of formation of communicative competence of students of third and fourth grade students with the use of multimedia tools based on the analysis of educational achievements of students (high, sufficient, average, initial) are presented. The article presents experimental data that confirms the expediency of using multimedia tools in the process of forming the communicative competence of primary school students, their role in improving the efficiency of this process. Статтю присвячено проблемі застосування мультимедійних засобів у процесі формування комунікативної компетентності учнів ІІІ-ІV класів. Аналіз науково-педагогічної літератури та спостереження за роботою вчителів початкових класів щодо визначення місця і ролі мультимедійних засобів у процесі навчання української мови засвідчили актуальність і перспективність проблеми. У статті аналізуються поняття «комунікативна компетентність», «мультимедійні засоби» в контексті сучасного освітнього процесу в Україні. Розглянуто психолого-психолінгвістичні та педагогічні аспекти проблеми формування комунікативної компетентності молодших школярів, визначено теоретико-методичні основи використання мультимедійних засобів на уроках української мови у зазначених класах, визначено їх функціональні можливості в системі форм, методів. та охарактеризовано прийоми роботи з формування комунікативної компетентності учнів. Методика формування комунікативної компетентності студентів базується на системі підготовчих мовних, умовно-комунікативних, комунікативних вправ із мультимедійним супроводом із використанням апаратних (комп’ютер, проектор, смарт-дошка) та програмних (мультимедійних презентацій, мультимедійних видань) засобів. пропонується. Подано результати дослідження процесу формування комунікативної компетентності учнів ІІІ-ІV класів із застосуванням мультимедійних засобів на основі аналізу навчальних досягнень учнів (високі, достатні, середні, початкові). У статті наведено експериментальні дані, які підтверджують доцільність використання мультимедійних засобів у процесі формування комунікативної компетентності учнів початкової школи, їх роль у підвищенні ефективності цього процесу. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742990/1/Bogdanets%20N.pdf
- Bohdanets-Biloskalenko, Natalia (orcid.org/0000-0001-6793-8018 <http://orcid.org/0000-0001-6793-8018>) and Fidkevych, Olena (orcid.org/0000-0003-3294-915X <http://orcid.org/0000-0003-3294-915X>) (2024) Use of multimedia in the process of formation of communicative competence in Ukrainian language lessons in primary schools Український педагогічний журнал, 2. pp. 188-197. ISSN 2411-7420 10.32405/2411-1317-2024-2-188-197 |
|