Record Details

Теоретичний аналіз дисертаційних досліджень з проблем підготовки молоді до підприємницької діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742978/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/928
10.32835/2707-3092.2024.29.38-46
 
Title Теоретичний аналіз дисертаційних досліджень з проблем підготовки молоді до підприємницької діяльності
Theoretical analysis of dissertation research on the issues of preparing youth for entrepreneurial activity
 
Creator Закатнов, Д.О.
 
Subject 001.8 Methodology
33 Economics. Economic science
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Актуальність статті зумовлена: необхідністю підготовки здобувачів освіти до повоєнного відновлення економіки України через формування в них підприємницької компетентності; важливістю формування в молоді готовності і здатності до усвідомленого вибору підприємництва як напряму реалізації освітньо-професійної траєкторії, що потребує проведення комплексу наукових досліджень теоретичних і прикладних аспектів цієї актуальної освітньої і соціально-економічної проблеми.
Мета: квантифікація масиву та динаміки потоку психолого-педагогічних дисертаційних досліджень з проблем підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності, виконаних у незалежній Україні; виявлення спеціальностей та сукупності актуальних проблем, за якими недостатньо висвітлено зазначену проблему у дисертаційних роботах; висвітлення внеску наукових працівників НАПН України щодо науково-методичного забезпечення модернізації та розвитку освіти за цим напрямом.
Методи: кількісний та якісний аналіз масиву та динаміки потоку дисертаційних досліджень з проблем підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності.
Результати: визначено масив дисертаційних досліджень стосовно підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності; здійснено його аналіз за параметрами «галузь науки», «спеціальність», «науковий ступінь»; висвітлено внесок наукових працівників установ НАПН України щодо розв’язання цієї проблеми; виявлено спеціальності галузей знань «Педагогічні науки» та «Психологічні науки», що є актуальними та перспективними для дисертаційних досліджень із зазначеної проблематики в умовах воєнного стану та для повоєнного відновлення України.
Висновки: аналіз масиву дисертаційних досліджень з проблем підготовки учнівської молоді до підприємницької діяльності свідчить про кількісну перевагу дисертаційних досліджень за спеціальностями освітньої галузі «Педагогіка»; всупереч актуальним потребам економіки України щодо повоєнного відновлення економіки та тенденціям розвитку освітнього простору недостатньою є кількість захищених робіт стосовно використання інформаційно-комунікативних технологій при підготовці учнівської молоді до підприємницької діяльності, здійснення такої підготовки в рамках інклюзивної освіти, консультування з молодіжного підприємництва; недостатньо висвітлено релевантний зарубіжний досвід.
The relevance of this article is determined by the need to prepare students for the post-war economic recovery of Ukraine through the development of their entrepreneurial competence and the importance of cultivating young people’s readiness and capability for a conscious choice of entrepreneurship as a trajectory in their educational and professional journey. This requires extensive scientific research into the theoretical and applied aspects of this pressing educational and socio-economic issue.
Objective: The study aims to quantify the body and dynamics of the flow of psychological-pedagogical dissertation research on preparing youth for entrepreneurial activities carried out in independent Ukraine; to identify specializations and a range of pressing issues insufficiently addressed in dissertation research in this area; and to highlight the contributions of scholars at the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine to the scientific and methodological support for the modernization and development of education in this field.
Methods: Quantitative and qualitative analysis was used to assess the body and dynamics of dissertation research focused on preparing youth for entrepreneurial activity.
Results: The study has identified a collection of dissertation research on preparing youth for entrepreneurial activity and analyzed it based on criteria including "scientific field," "specialization," and "academic degree." Additionally, the study outlines the contributions of researchers at institutions within the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine towards solving this issue. It identifies specializations within the fields of "Pedagogical Sciences" and "Psychological Sciences" as pertinent and promising for dissertation research on this topic, particularly relevant under martial law and for the post-war recovery of Ukraine.
Conclusions: The analysis of dissertation research on the preparation of youth for entrepreneurial activity indicates a quantitative predominance of dissertations in the educational field, specifically within "Pedagogy." Despite Ukraine’s economic needs for post-war recovery and the trends in educational development, the number of completed dissertations on the use of information and communication technologies for preparing youth for entrepreneurial activities, the integration of this preparation within inclusive education, and consulting on youth entrepreneurship remains insufficient. Furthermore, there is limited coverage of relevant international experiences.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742978/1/%D0%94%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%BE%2B%D0%97%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BD%D0%BE%D0%B2%2B%2B--UA%E2%80%93-1.pdf
- Закатнов, Д.О. (orcid.org/0000-0002-4130-089X <http://orcid.org/0000-0002-4130-089X>) (2024) Theoretical analysis of dissertation research on the issues of preparing youth for entrepreneurial activity Professional pedagogics, 2 (29). pp. 38-46. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2024.29.38-46