Research on the types of future teachers’ self-realisation under conditions of a digital educational environment
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742975/
https://www.jecs.pl/index.php/jecs/article/view/1619 10.15503/jecs2024.1.435.451 |
|
Title |
Research on the types of future teachers’ self-realisation under conditions of a digital educational environment
Дослідження типів самореалізації майбутніх учителів в умовах цифрового освітнього середовища |
|
Creator |
Popovych, Ihor
Yaremchuk, Nataliya Yakovleva, Svitlana Kariyev, Adlet Sadykova, Ainur Kulbida, Svitlana |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Aim. Empirical research and theoretical substantiation of the types of self-realisation of future teachers who did an educational-professional training course under conditions of a digital educational environment. Investigating the types of self-realisation and establishing statistically significant correlations with the research parameters of educational-professional training for future teachers will allow finding important scientific facts that will possess novelty and be of scientific interest for organisers of educational and scientific activities in a digital educational environment. Methods. The representative sample involved students of the final years of pedagogical educational programmes of Bachelor’s and Master’s studies. Methodological foundations of the research are the main statements of the concepts of self-realisation, self-actualisation and self-regulation in educational activity. Results. Spearman (rs) correlation coefficient allowed us to find that «value orientations», «time competence», «cognitive needs» and «creativity of activity» are the most important and dependent parameters. k-means clustering allowed identifying four types of self-realisation: «Value-oriented self-realisation»; «Temporal self-realisation»; «Passive self-realisation» and «Pragmatic self-realisation». It explained that high external negative motivation in the type of passive self-realisation is not directly related to the process and results of educational-professional activity, but only reflects future teachers’ attitude towards it. It was highlighted that future teachers with a value-oriented type of self-realisation are ready to devote themselves to pedagogical activity and consider it to be the meaning of their life. Conclusion. It was recommended that the established empirical facts possessing cognitive value, scientific and theoretical novelty should be implemented in creation and improvement of a digital educational environment. Ціль. Емпірично дослідити, теоретично обґрунтувати типи самореалізації майбутніх учителів, які пройшли освітньо-професійну підготовку в умовах цифрового освітнього середовища. Досліджено типи самореалізації та встановлено статистично значущі кореляційні зв’язки з досліджуваними параметрами освітньо-професійної підготовки майбутніх учителів, що дозволило знайти важливі наукові факти новизни, наукового інтересу для організаторів освітньої, наукової діяльності у цифровому освітньому середовищі. Методи. Репрезентативну вибірку склали студенти останніх курсів педагогічних освітніх програм бакалавра та магістра. Методичною основою дослідження є основні положення концепцій самореалізації, самоактуалізації та саморегуляції у навчальній діяльності. Результати. Підсумковий коефіцієнт кореляції дозволив виявити, що найзначущими є "ціннісні орієнтації", "часова компетентність", "пізнавальні потреби", "креативна діяльність", важливі та залежні параметри кластеризації дозволили ідентифікувати чотири типи самореалізації "самореалізація, орієнтована на цінності", "часова самореалізація", "пасивна самореалізація", "прагматична самореалізація". Це пояснює високий коефіцієнт внутрішньої негативної мотивації за типом пасивної самореалізації, що безпосередньо не пов'язана з процесом і результатами навчально-професійної діяльності, лише відображає майбутнє ставлення вчителів до нього. Підкреслено, що майбутні вчителі з ціннісно-орієнтованим типом самореалізації готові присвятити себе педагогічній діяльності і вважають це сенсом свого життя. Висновок. Рекомендується оволодіння встановленими емпіричними фактами пізнавальної цінності, коли наукова і теоретична новизна повинна втілюватися у творчість та вдосконалення цифрового освітнього середовища. |
|
Publisher |
University of Wroclaw
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742975/1/Research%20on%20the%20types%20of%20future%20teachers%E2%80%99%20self-realisation%20under%20conditions%20of%20a%20digital%20educational%20environment.pdf
- Popovych, Ihor (orcid.org/0000-0002-1663-111X <http://orcid.org/0000-0002-1663-111X>), Yaremchuk, Nataliya (orcid.org/0000-0001-7218-6543 <http://orcid.org/0000-0001-7218-6543>), Yakovleva, Svitlana (orcid.org/0000-0001-7620-098X <http://orcid.org/0000-0001-7620-098X>), Kariyev, Adlet (orcid.org/0000-0002-7789-9080 <http://orcid.org/0000-0002-7789-9080>), Sadykova, Ainur (orcid.org/0009-0004-3003-4268 <http://orcid.org/0009-0004-3003-4268>) and Kulbida, Svitlana (orcid.org/0000-0002-0194-3495 <http://orcid.org/0000-0002-0194-3495>) (2024) Research on the types of future teachers’ self-realisation under conditions of a digital educational environment Journal of Education Culture and Society, 1 (15). pp. 435-451. 10.15503/jecs2024.1.435.451 |
|