Record Details

Аналіз психологічних особливостей саморозвитку фахівців соціономічного профілю

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742936/
http://habitus.od.ua/journals/2023/46-2023/33.pdf
10.32782/2663-5208.2023.46.33
 
Title Аналіз психологічних особливостей саморозвитку фахівців соціономічного профілю
The analysed psychological characteristics of socionomy specialists’ self-development
 
Creator Гуменюк, Г.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
 
Description У статті акцентується увага на існуванні низки психологічних проблем професійного становлення у фахівців соціономічного профілю щодо вектору і змістовного наповнення певних властивостей та якостей, зумовлених специфікою професійної діяльності, які часто негативно відбиваються на їхньому професійному саморозвитку, викликаючи труднощі під час виконання ними професійних завдань. Викладається теоретична основа дослідження: категорія професійного саморозвитку розглядається як важливий особистісний квант, основна ідея якого – детермінація саморозвитку професійною діяльністю (під час її опанування і виконання), тому людина вивчається з позиції її відповідності професії та успішності виконання нею діяльності. Зазначено, що важливою умовою здійснення саморозвитку є усвідомленість актуальної ситуації (щодо своїх можливостей) та ідеального результату (який спрямовуватиме зусилля особистості, виступаючи як мета, яку вона прагне досягти). Викладається методологічна основа дослідження – положення суб’єктного підходу, основна ідея якого – вивчити особистість як носія певного внутрішнього змісту; його суб’єктність як активно-перетворювальну сутність із його «включеністю» у світ праці, у якому його самостійна ініціація активності визначає масштаб власної активності і життєво-професійних завдань, що розв’язуються в процесі самоздійснення як однією із сутнісних форм саморозвитку. Презентується опис алгоритму дослідження та основні його результати. Доведено, що професійне самоздійснення є однією із сутніх форм професійного саморозвитку фахівця і водночас інтегральним індикатором рівня його розвитку. Виявлено, що більшість фахівців вибраних професій (учені, педагоги, лікарі) досягають професійного саморозвитку (у формі самоздійснення), проте кожному з них притаманні свої особливості. Виокремлено низку цих властивостей.
The article focuses attention on some existing psychological problems of socionomy specialists’ professional formation regarding the vector and meaning of certain properties and qualities determined by the specifics of their professional work and often having a negative impact on their professional self-development, causing difficulties in professional task fulfilment. The research theoretical basis is presented: professional self-development is considered as an important personal quantum that main idea is self-development determined by professional activities (when they are mastered or executed), therefore a person is studied from the position of his/her suitability for a profession and the success of his/ her activities. We note that an important condition for self-development is awareness of a current situation (regarding one’s capabilities) and an ideal result (that directs an individual's efforts, acting as a goal to achieve). The research methodological basis is explained from the subject approach position, which main idea is to study an individual as having a certain internal content and active-transformative subjectivity, so that he/ she is included into the world of work where his/ her independent initiation of professional activities determines the scope of these activities and life-professional tasks solved during self-realization as an essential form of self-development. The research algorithm is described and its main results are presented. We have proven that a specialist’s professional self-realization is an essential form of his/her professional self-development and, at the same time, an integral indicator of his/her development. The majority of specialists in the examined professions (scientists, teachers, doctors) achieved professional self-development (in the form of self-realization), but each of them had their own characteristics. Some of these properties are highlighted.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742936/1/%D0%93%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%93.%D0%92.%20%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83%20%D1%84%D0%B0%D1%85%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%96%D0%B2%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8E.pdf
- Гуменюк, Г.В. (orcid.org/0000-0002-5406-3723 <http://orcid.org/0000-0002-5406-3723>) (2023) The analysed psychological characteristics of socionomy specialists’ self-development Габітус (46). pp. 204-210. ISSN 2663-5208
10.32782/2663-5208.2023.46.33