Record Details

Students’ visual literacy development in primary school: the influence of teachers’ ability to visualize educational information

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741092/
https://journals.rta.lv/index.php/SIE/article/view/7913
10.17770/sie2024vol1.7913
 
Title Students’ visual literacy development in primary school: the influence of teachers’ ability to visualize educational information
Розвиток візуальної грамотності учнів початкової школи: вплив уміння вчителів візуалізувати навчальну інформацію
 
Creator Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych
Aristova, Nataliia Oleksandrivna
Zahorulko, Maryna
Lipchevska, Inna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description In modern digital society visual content is an integral part of human life. Developing visual literacy strongly which is connected with such soft skills as critical thinking, creative thinking, communicating and collaborating is an important aspect in school education. The research is aimed at demonstrating the dependence of primary school students’ visual literacy on the primary school teachers’ abilities to visualize effectively educational information in the process of teaching.
The survey was conducted within the time period of 2019–2023. The team of researchers from Institute of Pedagogy of National Academy of Educational Sciences of Ukraine (Didactics Department) carried out an exploratory study within the primary school system in Ukraine. The total number of respondents consisted of 52 primary school teachers and 415 students.
The study finds out that nowadays the primary school teachers’ visualizing educational information skills are not sufficiently developed. Boosting the development of visualizing educational information skills among primary school teachers will be resulted in primary school students’ visual literacy development.
Having significant positive effect on primary school students’ visual literacy development the mentioned primary school teachers’ skills guarantee serious positive impact on learning results of primary school students in total.
У сучасному цифровому суспільстві візуальний контент є невід’ємною частиною життя людини. Розвиток візуальної грамотності, яка пов’язана з такими навичками, як критичне мислення, творче мислення, спілкування та співпраця, є важливим аспектом шкільної освіти. Завданням дослідження є продемонструвати залежність візуальної грамотності учнів початкової школи від умінь вчителя початкової школи ефективно візуалізувати навчальну інформацію в процесі навчання.
Опитування проводилося в період 2019–2023 років. Команда науковців Інституту педагогіки НАПН України (відділ дидактики) провела дослідження системи початкової освіти в Україні. Загальна кількість респондентів склала 52 вчителі початкових класів та 415 учнів.
За результатами дослідження встановлено, що на сьогоднішній день уміння вчителів початкових класів з візуалізації навчальної інформації розвинені недостатньо. Активізація розвитку уміння візуалізації навчальної інформації у вчителів початкових класів сприятиме до розвитку візуальної грамотності учнів початкової школи.
Маючи значний позитивний вплив на розвиток візуальної грамотності молодших школярів, розвиток зазначених умінь учителів початкових класів значно сприятимуть результативності навчання молодших школярів.
 
Publisher Rezekne Academy of Technologies
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741092/1/5864-20456-2-DR.pdf
- Malykhin, Oleksandr Volodymyrovych (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>), Aristova, Nataliia Oleksandrivna (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>), Zahorulko, Maryna (orcid.org/0000-0002-9677-2130 <http://orcid.org/0000-0002-9677-2130>) and Lipchevska, Inna (orcid.org/0000-0002-6901-5863 <http://orcid.org/0000-0002-6901-5863>) (2024) Students’ visual literacy development in primary school: the influence of teachers’ ability to visualize educational information Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1. pp. 465-475. ISSN 1691-5887
10.17770/sie2024vol1.7913